Onderzoeksrapporten
Zoeken in de index
Binnen het programma BOI (beoordeling en ontwerpinstrumentarium) is een nieuw instrumentarium ontwikkeld voor zandige waterkeringen voor de Nederlandse kust, op basis van het proces-gebaseerde, numerieke model XBeach. Dit model kan worden gebruikt om de veiligheidsbeoordeling van de daarvoor geschikte delen van de zandige kust van Nederland mee uit te voeren. Het ‘Plan van Aanpak Vernieuwd Instrumentarium Zandige Keringen’ (Deltares en Arcadis, 2019) beschrijft de inmiddels afgeronde ontwikkeling van dit nieuwe instrumentarium. Rijkswaterstaat WVL heeft, in opdracht van DGWB, STOWA en de kust- en duinwaterkeringsbeheerders, de taak gekregen om de eerste fase (Ambitieniveau 1) van dit ontwikkelingsproject te leiden. Ambitieniveau 1 van Zandige Waterkeringen liep van 2020 tot 2022.
De rapportage die hier te vinden is, is een onderdeel van de rapportages als oplevering gedurende ambitieniveau 1 van BOI - Zandige Waterkeringen.
De stresstest Extreem Weer is uitgevoerd als quickscan en is gericht op het in beeld brengen van de mogelijke kwetsbaarheden en potentiële impact van extreme weersverschijnselen op het hoofdvaarwegennet (HVWN), in relatie tot klimaatverandering.
Het doel van deze studie is om input te leveren voor het projectvoorstel voor de tweede tranche van maatregelen in het beheergebied van Rijkswaterstaat Oost-Nederland. Het hoofddoel van deze tweede tranche is om een fysieke rijrichtingscheiding op de N36 en de N50 Kampen-Ramspol te realiseren. Rijkswaterstaat Oost-Nederland is gevraagd een plan van aanpak uit te werken voor de benodigde maatregelen op de N36 en de N50 Kampen-Ramspol, waarbij ook de medeoverheden betrokken worden zodat een gedragen uitwerking ontstaat en mogelijke meekoppelkansen geïdentificeerd kunnen worden.
Droogte, in combinatie met bodemerosie, vormt de grootste bedreiging voor de bevaarbaarheid van het hoofdvaarwegennet. Om inzicht te krijgen in hoe klimaatverandering het vervoer over binnenwater raakt op het gebied van duurzaamheid is een eerste verkenning uitgevoerd. De uitgevoerde verkenning geeft inzicht in het brandstofverbruik en emissies van binnenvaartschepen tijdens laagwaterperiodes.
Het transitiepad Weg-, Dijk- en Spoormaterieel (TP WDSM) werkt naar de realisatie van een emissieloze bouwplaats. Dit document is een integraal onderdeel van rapport Datagap Analyse TP WDSM. Het doel van dit Plan van Aanpak is om op basis van de Datagap analyse, globale routes vast te stellen waarmee RWS de informatiebehoefte van de SLA-PIN WDSM kan vervullen. Vanuit de mogelijke routes volgen conclusies en aanbevelingen voor Rijkswaterstaat.
In 2018 is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) gestart met een beleidsprogramma voor de aanpak van de microplasticsproblematiek. Doel van dit beleidsprogramma is om verdere vervuiling van rivieren, zeeën en oceanen met microplastics te voorkomen.
HKV is gevraagd om databases fysica te bouwen op basis van de Special Hydra-B methode voor de Benedenrivieren voor de situatie 2035
De basiskustlijn is begin jaren ’90 voor het eerst vastgesteld en kwam destijds op de meeste locaties (ongeveer) overeen met de kustlijn van 1990. Op deze pagina vindt u alle achtergronddocumenten die zijn gebruikt voor de totstandkoming van de beoordelingsmethode en het vaststellen van BKL 1991, 1993, 2001, 2012, 2017 en 2023.
De vaststellingsdocumenten zijn openbaar toegankelijk op een aparte pagina via open.rws.nl.
In dit rapport wordt de methodiek achter de berekening van de kustlijnpositie beschreven. De kustlijnpositie wordt berekend aan hand van een volume zand in een rekenschijf rondom de Gemiddelde Laagwaterlijn (GLW). Om de ontwikkeling van de kustlijnpositie op representatieve wijze te volgen worden verschillende rekentechnische aanpassingen doorgevoerd, waaronder het instellen van zeewaartse grenzen. Dit laatste resulteert in een zogenaamde ‘afkap’ van de rekenschijf.
Ten behoeve van de update van de Initiële Beoordeling voor de Europese Kaderrichtlijn Mariene Strategie heeft Ecorys een scenarioanalyse uitgevoerd om inzicht te geven in de verwachte ontwikkelingen in de economische activiteiten op en rond het Nederlands deel van de Noordzee voor de periode tot 2035 en 2050. Ook de verwachte milieudruk is onderzocht.
- vorige pagina
- 1
- ...
- 54
- ...
- 6521
- volgende pagina
Direct naar
Zoeken op PUC-nummer
Veel van deze rapporten zijn gemigreerd vanuit het PUC-platform.
Deze rapporten zijn nu terug te vinden door te zoeken op het PUC-nummer in de link.
Bijvoorbeeld: als een link eindigt op PUC_726371_31/1/, dan is dit rapport te vinden door te zoeken op: PUC_726371_31