Onderzoeksrapporten
Zoeken in de index
Na ruim een jaar praktijkonderzoek publiceert Rijkswaterstaat in samenwerking met TNO het eerste tussenrapport van 'Living Lab Heavy Duty Laadpleinen'. Het Living Lab heeft gedurende 14 maanden gedetailleerde data verzameld van zes operationele laadpleinen om praktijkkennis op te doen over laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens. De onderzoeksresultaten bieden marktpartijen, transporteurs en beleidsmakers handvatten voor hoe publiek laden van vrachtwagens in de praktijk verloopt en benadrukken het belang van samenwerking voor succesvolle opschaling van laadinfrastructuur.
Rijkswaterstaat heeft Marin opdracht geven om te onderzoeken, via een simulator, of vaargeul de Boontjes veilig en verantwoord versmald kan worden. Vaargeul de Boontjes ligt tussen Harlingen en de Afsluitdijk. De versmalling maakt onderdeel uit van een integraal pakket aan maatregelen om de natuurimpact van baggeren te verminderen. Uit dit Marin-onderzoek blijkt dat een versmalling alle marges om fouten te maken eruit haalt. Daarom is het advies om dit niet te doen. Uiteindelijk is een veilige vaargeul zonder onnodige ongelukken ook in het belang van de natuur.
Het doel van deze studie is de basis te leggen voor herziening van de werkwijze om de kans(en) te bepalen dat een kering ten onrechte niet gesloten is tijdens hoogwater, ten behoeve van de berekening van de overstromingskansbijdrage van het faalmechanisme Betrouwbaarheid Sluiting Kunstwerken.
Het doel van dit onderzoek is om te bepalen of het zwevend stofgehalte in oppervlaktewater een verklaring kan zijn voor bepaalde normoverschrijdende stoffen. Als een verhoogd gehalte zwevend stof een gevolg van natuurlijke fenomenen is, zoals erosie van land en onderwaterbodems en de betreffende microverontreinigingen door historische emissies in het watersysteem aanwezig zijn, zullen emissiebeperkende maatregelen weinig effect hebben. In dat geval kunnen enkel maatregelen die de erosie van land en onderwaterbodems beperken of het zwevend stof afvangen deze overschrijdingen beperken.
Rijkswaterstaat heeft in 2025 met HKV een kennisinventarisatie naar verziltingsbeperkende maatregelen in de Rijn-Maasmonding uitgevoerd. Hierbij zijn 37 maatregelen in beeld gebracht die potentieel verzilting tegengaan in het hoofdwatersysteem van de Rijn-Maasmonding. De maatregelen vallen in de categorieën afsluitingen, dwarsprofiel aanpassen, dwarsstroming stimuleren, intergetijdengebieden aanleggen, monding Nieuwe Waterweg aanpassen en overig. Per maatregel is in beeld gebracht wat de verwachte effectiviteit is, hoe de maatregel werkt, en zijn indicaties gegeven t.a.v. neveneffecten en kosten. Rijkswaterstaat zal de resultaten van deze kennisinventarisatie benutten in o.a. het Deltaprogramma Zoetwater.
In dit document analyseert een groep ervaren watereconomen uit verschillende landen, die 20 jaar geleden deelnamen aan de voorbereiding van de eerste leidraden voor de implementatie van de economische elementen van de KRW, hoe goed (of niet) hun verwachtingen in de praktijk zijn uitgekomen.
Analyse van de nulmeting van Wageningen Marine Research in 2024. Het doel is om te achterhalen wat de impact is van het baggeren op het leven in de bodem en de samenstelling van het sediment in vaargeul de Boontjes in de Waddenzee. Daarom wordt ook gekeken naar stortlocatie Kimstergat en een locatie waar juist geen baggeractiviteit plaats vindt. Ook in 2025 en 2026 vindt deze monitoring plaats.
Dit rapport beoogt meer inzicht te geven in de vraag of en in welke mate de stuwen van invloed zijn op de bodemligging van de Maas. Daaruit zijn dan ontwerpeisen af te leiden voor de vervanging of renovatie van de stuwen. Het project richt zich op de invloed van de stuwen op netwerkniveau, niet op de invloed lokaal rondom de stuwen.
De kwaliteit van bitumen staat onder druk en dit heeft directe gevolgen voor de levensduur en prestaties van asfalt. In het onderzoeksproject Grip op Asfalt hebben Rijkswaterstaat, de Vakgroep Bitumeuze Werken van Bouwend Nederland en onafhankelijke experts onderzocht hoe veranderingen in bitumenkwaliteit doorwerken in asfalt en welke proeven geschikt zijn om risico’s tijdig te signaleren. Deze samenvatting geeft inzicht in de onderzoeksresultaten, de praktische testmethoden en aanbevelingen voor de sector om grip te houden op de kwaliteit van asfalt in Nederland. De samenvatting is beschikbaar in het Nederlands en het Engels.
- vorige pagina
- 1
- ...
- 7
- ...
- 6533
- volgende pagina
Direct naar
Zoeken op PUC-nummer
Veel van deze rapporten zijn gemigreerd vanuit het PUC-platform.
Deze rapporten zijn nu terug te vinden door te zoeken op het PUC-nummer in de link.
Bijvoorbeeld: als een link eindigt op PUC_726371_31/1/, dan is dit rapport te vinden door te zoeken op: PUC_726371_31