Onderzoeksrapporten - Zoekresultaten
Zoeken in de index
Dit boekje helpt u als verkeers- en vervoerprofessional om op de hoogte te blijven van alle belangrijke ontwikkelingen op het gebied van verkeersmanagement.
De aanleg van de Oosterscheldekering en de compartimenteringsdammen heeft geleid tot zandhonger in de Oosterschelde, waardoor intergetijdengebieden geleidelijk korter droog komen te vallen. Om het verlies aan foerageergebied voor steltlopers en bergeenden te compenseren, is in 2019 1,1 miljoen m3 sediment gesuppleerd op zeven plekken op de Roggenplaat. Deze suppletie-elementen zijn aangebracht met een gezamenlijke oppervlakte van 211 hectare en een gemiddelde dikte per element van 30 tot 80 cm. De effecten van de suppleties zijn tot en met 2024 gemonitord, gericht op zowel de morfologische als de ecologische ontwikkelingen.
Met een toename van voertuigautomatisering verandert de rol van de bestuurder. Om de samenwerking tussen mens en voertuig beter te begrijpen, ontwikkelde Rijkswaterstaat samen met NLR en SWOV een framework om de kwaliteit van die samenwerking te kunnen beoordelen.
Implementation of the EU Water Framework Directive (WFD) requires assessment of the fish fauna in transitional waters as a quality component. For this purpose, a fish-based assessment tool (FAT) has been developed for Germany by BioConsult on behalf of and in coordination with the coastal federal states. On the basis of its location as a border-river between the Netherlands and Germany, the Ems has special requirements in terms of national monitoring. The assessment tool (FAT) was adapted to the Ems estuary in a binational cooperation within the framework of the Dutch-German cooperation in the Ems-Dollard region and specific requirements were also formulated for the corresponding monitoring.
Door tijdig en gericht te communiceren kunnen weggebruikers zich goed kunnen voorbereiden op hun reis. En mogelijk hun reisgedrag aanpassen. Om inzicht te krijgen hoe we onze hindercommunicatie naar weggebruikers zo goed mogelijk kunnen inzetten, hebben we onderzoek laten uitvoeren.
Rijkswaterstaat heeft de afgelopen periode (2020-2023) diverse proeven met rijtaakondersteunende systemen en automatisch rijden (ADAS en ADS) uitgevoerd. Deze rapportage presenteert een overzicht hiervan met samenvattingen, analyses en lessons learned.
De lessons learned van de individuele proeven, alsmede de cumulatieve kennis en ervaring die is opgedaan, is van belang voor RWS om de koers omtrent AD(A)S te bepalen en kan helpen bij lopende proeven en bij het definiëren van toekomstige
proeven.
In dit rapport zijn de hydrologische effecten van korte termijn uitvoeringsmaatregelen in het hoofdwatersysteem bepaald en is het hydrologisch effect van lokale maatregelen, aangedragen door de zoetwaterregio's, gevalideerd.
The objective of the research presented here is to assess the validity and reliability of the questionnaire on realistic HMI designs and for user groups with and without experience with ADS or Driver Control Assistance Systems (DCAS).
In opdracht van Rijkswaterstaat hebben de HAN en enkele bedrijven een praktisch vergelijkend onderzoek gedaan naar aslasten van grote en zware vrachtvoertuigen op basis van data uit bestaande voertuigsystemen en de officiële naweegmatten van ILenT. Ook is gekeken naar manieren waarop deze data is te ontsluiten voor preventieve controle, monitoring, toezicht en handhaving. Doel was de nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en bruikbaarheid van deze databron te beoordelen en aanbevelingen te geven voor vervolgstappen om meer inzicht en controle te krijgen op (over-)belading en gevolgen of risico’s voor de weginfrastructuur.
Beschrijving van toepassingen van het mobiliteitsmodel van Rijkswaterstaat, het Landelijk Model Systeem verkeer en Vervoer (LMS). Deze modelberekeningen heeft Rijkswaterstaat uitgevoerd voor het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) ten behoeve van de publicatie Mobiliteitsbeeld 2025 van het KiM in november 2025. De beschreven modeltoepassingen hebben tot doel het opstellen van integrale mobiliteitsprognoses, voor auto, openbaarvervoer voor de gemiddelde werkdag voor het zichtjaar 2030. Deze prognoses zijn gemaakt voor 3 scenario’s voor 2030 op basis van bandbreedtes in verwachte ontwikkelingen met tevens gevoeligheidsanalyses van de diverse invloedfactoren op de personenmobiliteit en de impact op het gebruik van de verschillende vervoerwijzen en de drukte op het Nederlandse wegennet.
- vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- ...
- 6534
- volgende pagina
Direct naar
Zoeken op PUC-nummer
Veel van deze rapporten zijn gemigreerd vanuit het PUC-platform.
Deze rapporten zijn nu terug te vinden door te zoeken op het PUC-nummer in de link.
Bijvoorbeeld: als een link eindigt op PUC_726371_31/1/, dan is dit rapport te vinden door te zoeken op: PUC_726371_31