Onderzoeksrapporten
Hier vindt u een overzicht van onderzoeksrapporten van Rijkswaterstaat, conform Woo artikel 3.3 lid 2 letter j.
Op deze plek publiceert Rijkswaterstaat de eigen openbare rapporten uit de periode 1822 tot heden en de openbare rapporten die in opdracht van Rijkswaterstaat opgesteld zijn. De databank omvat circa 64.000 rapporten in pdf-formaat.
Zoeken in de index
Rijkswaterstaat streeft ernaar om het baggeren en verspreiden van sediment in de Waddenzee zo efficiënt mogelijk uit te laten voeren, zodat de kosten en de ecologische impact op de Waddenzee minimaal zijn. Op enkele locaties in de Waddenzee zijn er knelpunten waar het baggerbezwaar groot is en/of toeneemt. Door kennis te ontwikkelen over het systeem en deze knelpunten kan de baggerstrategie verder worden geoptimaliseerd.
In het najaar van 2022 is de vaargeul tussen Holwerd en Ameland verlegd tussen boei VA6 en VA9. Naar aanleiding van aanhoudend hoog onderhoudsbaggerwerk en nautische problemen rondom boei VA6 en VA8, en de studie van Van Weerdenburg et al. (2023) is besloten om in september 2023 de vaargeul opnieuw te verleggen naar de locatie “Noord Loodrecht”, hier “Route23” genoemd. In de voorliggende studie wordt deze ingreep, 1 jaar na uitvoering, geëvalueerd aan de hand van de nieuwste bodemkaarten.
Dit rapport is opgesteld in het kader van het RWS-onderzoeksprogramma “Zandige Kust”. Het presenteert kennis voor de uitwerking van de huidige strategie van het handhaven van de kustlijn voor de komende 15 jaar. Dit rapport richt zich in het bijzonder op het bepalen van de gemiddelde jaarlijkse hoeveelheid te suppleren zand, voor de Nederlandse kust als geheel en voor te onderscheiden delen ervan (Deltakust, Hollandse Kust en Waddenkust).
Dit rapport is voorbereidend werk voor het opstellen van een activiteitentoets horend bij de actualisatie van het Natura 2000 beheerplan t.a.v. de activiteit baggeren en verspreiden.
Dit rapport presenteert de resultaten van de sedimentbalans van de Nederlandse kust over de periode 1960-2022.
De voorliggende knelpuntanalyse van de vaarweg Harlingen - Noordzee in het bekken van het Vlie bevat de volgende knelpunten: het drempelgebied Pannengat, het drempelgebied Blauwe Slenk, en de geul langs Pollendam (streefdiepte -7.5m NAP). Daarnaast wordt het Kimstergat beschreven: een belangrijke locatie voor het verspreiden van baggerspecie nabij Harlingen.
Rijkswaterstaat overweegt om in 2025-2026 een gecombineerde strand-geulwandsuppletie te plaatsen in de Schaar van Onrust tussen ca. raai 180 en 320 (het Banjaardstrand bij Noord-Beveland). Rijkswaterstaat heeft Deltares hiertoe om advies gevraagd over de kans op (ongewenste) toename van erosie van het strand of andere plekken rondom de beoogde suppletielocatie ten gevolge van de suppletie.
Het huidige kustbeleid van dynamisch handhaven van de kustlijn heeft als operationeel doel het tegengaan van structurele erosie van de Nederlandse kust door middel van zandsuppleties.
Memo is opgesteld naar aanleiding van een vraag van Rijkswaterstaat over de levensduur van een mogelijke Zandmotorsuppletie bij Ameland NW.
Het doel van dit rapport is om voor vier probleemlocaties (Vlieland havenstrand, Texel Zuidwest, Dishoek en Nieuwvliet-Groede) een inschatting te maken van de effecten van het voortzetten van de huidige onderhoudsstrategie.
Onderzoek naar de impact van suppleties op het morfologische gedrag van de kust en de onderhoudsbehoefte.
Direct naar
Zoeken op PUC-nummer
Veel van deze rapporten zijn gemigreerd vanuit het PUC-platform.
Deze rapporten zijn nu terug te vinden door te zoeken op het PUC-nummer in de link.
Bijvoorbeeld: als een link eindigt op PUC_726371_31/1/, dan is dit rapport te vinden door te zoeken op: PUC_726371_31