Onderzoeksrapporten
Hier vindt u een overzicht van onderzoeksrapporten van Rijkswaterstaat, conform Woo artikel 3.3 lid 2 letter j.
Op deze plek publiceert Rijkswaterstaat de eigen openbare rapporten uit de periode 1822 tot heden en de openbare rapporten die in opdracht van Rijkswaterstaat opgesteld zijn. De databank omvat circa 64.000 rapporten in pdf-formaat.
Zoeken in de index
Rijkswaterstaat werkt toe naar een klimaatbestendig hoofdwegennetwerk in 2050. Dit onderzoek beschrijft voor de bedreiging ‘plasvorming door extreme neerslag’ het handelingsperspectief voor Rijkswaterstaat.
De afdeling crisismanagement binnen Rijkswaterstaat (RWS) heeft behoefte om meer inzicht te krijgen in natuurbranden die potentieel kunnen zorgen voor een langere afsluiting dan 24 uur van het HWN. Deze studie geeft een overzicht van gevoeligheid voor natuurbranden die langer dan 24 uur duren. De analyse is op landelijk niveau (excl. de Waddeneilanden) uitgevoerd en vervolgens vertaald naar gevoeligheid van het hoofdwegennet (HWN). Bijzonder aan deze studie is dat nu voor het eerst een eerste ruimtelijk beeld beschikbaar is van de locaties die gevoelig zijn voor langdurige natuurbranden. Natuurbranden zijn een bedreiging die in Nederland zeer lastig te modelleren en te kwantificeren is. Deze studie heeft gebruik gemaakt en bouwt voort op bestaande natuurbrandgevoeligheidsdata beschikbaar uit voorgaande studies (klimaateffect atlas, RWS Klimaatbestendige Netwerken, en IFV).
In deze rapportage is voor de bedreiging ‘instabiliteit en erosie van wegtaluds’ onderzocht welk handelingsperspectief Rijkswaterstaat heeft richting een klimaatbestendig hoofdwegennetwerk in 2050. Uit de uitgevoerde analyse blijkt dat er een duidelijk handelingsperspectief is voor maatregelen tegen instabiliteit en erosie van het wegtalud, afhankelijk van de totale schade veroorzaakt door schade aan de weg en stremmingskosten door weggebruikers door veroorzaakte vertragingen.
Dit onderzoek presenteert een verbeterde bermbrandgevoeligheidskaart (ten opzichte van bermbrandgevoeligheidskaart uit het onderzoek ‘Gevoeligheid van het hoofdwegennet voor klimaatverandering, Deltares, 2020). De verbeterde kaart maakt het mogelijk om handelingsperspectief op te stellen voor de inrichting van gronden nabij wegen en bermbeheer.
In deze studie is een aangepaste methode ontwikkeld om gevolgen van regionale overstromingen op het HWN in te schatten. In de methode wordt onderscheid gemaakt tussen berekeningen van herstelkosten (fysieke schade) en stremmingskosten, in termen van voertuigverliesuren. De methode is toegepast op alle regionale simulaties die beschikbaar zijn in de landelijke database overstromingsscenario’s en LIWO. Verder zijn ook simulaties van overstromingen in buitendijkse gebieden langs het hoofdwatersysteem in detail bekeken.
In het kader van het project Klimaatbestendige Netwerken heeft Rijkswaterstaat een stresstest uit laten voeren om te bekijken in hoeverre het Hoofdwegennet gevoelig is voor klimaatverandering, nu en in de toekomst. Het rapport 'Gevoeligheid van het hoofdwegennet voor klimaatverandering' ...
Het doel van de landelijke stresstest hoofdwegennet (HWN) is het in beeld brengen van de gevoeligheid van het HWN voor bedreigingen die groter kunnen worden door klimaatverandering.
Direct naar
Zoeken op PUC-nummer
Veel van deze rapporten zijn gemigreerd vanuit het PUC-platform.
Deze rapporten zijn nu terug te vinden door te zoeken op het PUC-nummer in de link.
Bijvoorbeeld: als een link eindigt op PUC_726371_31/1/, dan is dit rapport te vinden door te zoeken op: PUC_726371_31