Verkenning invloed scheepvaart op morfologie en impact daarvan op modeltoepassingen : KPP Rivierkunde

De 2D modellen die op dit moment gebruikt worden voor de voorspelling van morfologisch gedrag houden geen rekening met de invloed van scheepvaart. Voor berekening van sedimenttransport(-gradiënten) en de daaruit volgende morfologie wordt alleen uitgegaan van de rivierstroming en eventueel onderhoudsbaggerwerk. Echter, zowel op de Rijntakken als op de Maas is sprake van intensief scheepvaartverkeer. De retourstroming, schroefstraal en golven rond ieder passerend schip verstoren de sedimentprocessen nabij de bodem en de verdeling van het sediment in het dwarsprofiel (inclusief aanbod van sediment uit oevers en kribvakken). Onbekend is welk deel van de bodemdynamiek kan worden toegeschreven aan de scheepvaart, en hoe zich dat verhoudt tot de dynamiek door stroming en onderhoud. Door hier meer inzicht in te krijgen (op basis van bestaande kennis) wordt nagegaan wat dit betekent voor de effectbepaling met de huidige modellen. Gaat er iets mis in de voorspellingen, of wordt dit door kalibratie gecompenseerd? En welke kennis zou er nodig zijn om het effect van scheepvaart in de modellen voor effectbepaling mee te nemen?

Datum rapport
21 juni 2022
Auteurs
Sloff, K.
Uitgever
Deltares. In opdracht van Rijkswaterstaat, Water Verkeer en Leefomgeving (RWS, WVL)
Documentnummer
11206792-013-ZWS-0001 Projectnummer: 11206792-013