Verkenning varianten afvoerverdeling Rijntakken in de context van de overstromingsrisicobenadering
Voor het water dat bij Lobith via de Rijn ons land binnenkomt, is in 2006 door het beleid vastgesteld hoe de toen geldende maatgevende afvoer van 16.000 m3/s verdeeld dient te worden over de riviertakken. Hierbij is uitgegaan van een enkelvoudige maatgevende afvoer. De nieuwe beschermingsnormen die sinds 1 januari 2017 van kracht zijn, zijn echter niet langer gericht op het keren van één maatgevende waterstand, maar op het voldoen aan een maximaal toelaatbare overstromingskans. Dat betekent dat de hele range aan afvoeren en bijbehorende waterstanden van belang is en dat dus ook voor de hele range aan afvoeren bij Lobith van belang is hoe deze over de verschillende Rijntakken verdeeld worden. Het onderzoek beschreven in dit rapport is uitgevoerd om (mede) invulling te kunnen geven aan de vraag hoe om te gaan met de beleidsmatig vastgestelde afvoerverdeling in de context van de overstromingsrisicobenadering. Er is gekeken naar de kosten voor dijkversterking en de invloed op overstromingsrisico's bij verschillende strategieën om de afvoer te verdelen over de riviertakken. Uit de studie kan geconcludeerd worden dat beoordeling van de varianten op kosteneffectiviteit geen eenduidig beeld oplevert en er geen duidelijke voorkeursvariant uit komt rollen. De kostenbesparingen door het water anders over de riviertakken te verdelen zijn relatief beperkt: veelal een paar honderd miljoen euro, maar dat is slechts 2% van het totaal. Omdat de scores op de andere criteria sterk wisselen, zal het eindoordeel erg afhankelijk zijn van hoe deze criteria gewogen worden.