Quickscan m.e.r. evaluatie : een analyse van de aanpak en mogelijke gevolgen van m.e.r.-evaluatie voor drie V&W hoofdwegen projecten (status intern V&W)
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Personenvervoer (DGP) heeft het Trace M.E.R. Centrum (TMC) gevraagd om met een quickscan een beeld te schetsen van (de wettelijk verplichte) m.e.r.-evaluatie bij een drietal wegenprojecten. Het gaat hierbij om 1. een milieukundig beeld: Wijkt de structurele milieukundige situatie zodanig af van de voorspelling in het Milieu-effect rapport en het Tracé-besluit dat maatregelen door het bevoegd gezag in overweging genomen moeten worden? En zo ja wat zijn hiervan de financiële consequenties. En 2. een organisatorisch beeld: Hoeveel projecten zouden er met terugwerkende kracht geëvalueerd moeten worden? En welke kosten zijn met deze evaluateis gemoeid? De quickscan is uitgevoerd op de projecten zijn: A50 (Eindhoven - Oss), A37 / N34 (Hoogeveen ? Holsloot ? Duitse grens / Holsloot ? Emmen) en de A4 (Beneluxtunnel)