Invloed van aardbevingsbelasting op infrastructuur - fase 2 herijking ontwerpuitgangspunten en modelverbetering

In 2014 heeft Deltares in samenwerking met TNO een studie uitgevoerd naar de impact van de nieuwe ontwerpuitgangspunten in relatie tot aardbevingen op de uitvoering van het project Zuidelijke Ringweg Groningen (ZRG) (Deltares, 2014). Gezien de snelle ontwikkelingen op het gebied van het ontwerpen op aardbevingsbelasting (zoals het verschijnen van de groene versie van de NPR) is in een nieuwe uitvraag door RWS gevraagd de uitgangspunten te herijken en waar mogelijk aanvullende inzichten in te brengen. Ook nu is de uitvraag in verband gebracht met het project ZRG (Zuidelijke Ringweg Groningen) / ARZ (Aanpak Ring Zuid) dat nu in de dialoogfase is. Via enkele werksessies is een kader geschetst m.b.t. veiligheidsfilosofie en de aardbevingsbelasting. Daarnaast zijn nieuwe inzichten gebruikt in berekeningen om de impact van de aardbevingsbelasting op diverse onderdelen in de ZRG (kunstwerken en aardenbaan) beter te kunnen duiden. M.b.t. tot de uitgangpunten is o.a. geconcludeerd dat de PGA-waarden, zoals in de huidige NPR zijn opgenomen op basis van nieuwe inzichten, nauwkeuriger bepaald zijn en voor het ZRG-tracé lager zullen gaan worden. Daarnaast is door nader te kijken naar de veiligheidsfilosofie geconcludeerd dat een importance factor van 1,3 een goed verdedigbare keuze is. In de diverse hoofdstukken is de impact van de aardbevingsbelasting op de verdiepte ligging, het standaard viaduct, kunstwerkfunderingen, aardenbaan en bestaande kunstwerken nader geanalyseerd. Het is voor RWS te verdedigen op basis van de nieuwe inzichten (veiligheidsfilosofie en de concept-PGA-waardes van het KNMI) t.b.v. ZRG te gaan kiezen voor aangepaste lagere rekenwaarden van de aardbevingsbelasting. De effecten voor verweking, constructieve uitwerkingen (momenten, dwarskrachten, paallengtes enz.) zullen bij rekenwaarden van de aardbevingsbelasting lager dan 0,2g naar verwachting sterk afnemen. De uitgevoerde berekeningen geven handvatten om de gepresenteerde resultaten enigszins te extrapoleren naar deze aangepaste waarden. Duidelijk is dat ook tussen 0,15g en 0,2g effecten van de aardbevingsbelasting, in de vorm van verweking, optredende compactie en responsie van constructieonderdelen, aanwezig zijn en het aanbeveling verdient bij het ontwerp rekening te houden met de aardbevingsbelasting.

Datum rapport
27 oktober 2015
Auteurs
Landwehr, J.C.
Auteur
J.C. Landwehr ; Deltares
Uitgever
Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM).
Annotatie
27 p.
Bijl.
In opdracht van Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving (RWS, WVL)
Definitief
In 2014 heeft een eerder onderzoek plaats gevonden. Met de titel: Impact van de toename van geïnduceerde aardbevingen voor RWS kunstwerken (Case Zuidelijke Ringweg Groningen)
Documentnummer
623648