Ga naar de inhoud
Naar homepage van openbaarmakingen, onderdeel van Rijkswaterstaat - Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatRijkswaterstaatMinisterie van Infrastructuur en Waterstaat
Direct naar
  • over dit publicatieplatform
Rijkswaterstaat Publicatie Platform
  • Homepage
  • Ter inzage
  • Open overheid
  • Overige publicaties
  • over dit publicatieplatform
  1. Homepage ›
  2. Open overheid ›
  3. Onderzoeksrapporten ›
  4. Economische Effecten Schiphol

Economische Effecten Schiphol

<p> Groei van Schiphol heeft economische voordelen, maar leidt ook tot milieu- en veiligheidsproblemen. Overheden leggen daarom randvoorwaarden op aan de ontwikkeling van de luchthaven. Onderzoekt welke economische effecten deze beperkingen hebben voor geheel Nederland en voor de Noordvleugel van de Randstad. Gaat na hoe deze effecten veranderen als de overheid andere keuzes maakt, zoals meer gebruik van de luchthaven in Lelystad. </p> <p> Om deze vragen te beantwoorden zijn vijf toekomstbeelden opgesteld voor de situatie in het jaar 2020:<br /> &bull; Autonome-ontwikkeling: Schiphol groeit op haar huidige locatie en ontwikkelt zich als één van de grote knooppunten in Europa;<br /> &bull; Geluid-restrictief: De geluidsgrenzen e.d. worden gehandhaafd;<br /> &bull; Lelystad-klein en Lelystag-groot: Een beperkt resp. flink deel van de vluchten wordt verplaatst naar Lelystad;<br /> &bull; Non-hub: Schiphol krimpt en verliest de meeste intercontinentale verbindingen. </p> <p> Laat zien dat beperking van de groei van Schiphol grote gevolgen heeft voor de luchtvaartsector en voor de economie van de Noordvleugel. De milieuvoordelen en de infrastructuurkosten zijn echter niet in kaart gebracht. Concludeert dat voor een integrale afweging meer informatie nodig is, bij voorkeur in de vorm van een maatschappelijke kosten-batenanalyse. </p> <p> </p>

Datum rapport
1 maart 2006
Auteurs
Bleumink, P., Koopmans, C., Koops, O., Lieshout, R., Manshanden, W, Rosenberg, F., Snelder, M., Veldhuis, J., Zanden, F. van der
Auteur
Paul Bleumink; Femke van der Zanden; Buck Consultants International (BCI); Walter Manshanden; Olaf Koops; Maaike Snelder; TNO; Jan Veldhuis; Carl Koopmans; Freddie Rosenberg; Rogier Lieshout; SEO Economisch Onderzoek
Uitgever
SEO.
Annotatie
In opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Provincies Noord-Holland, Provincie Flevoland, Gemeente Amsterdam, Gemeente Haarlemmermeer, Gemeente Almere
SEO-rapport nr. 885
Documentnummer
402556
  • Economische_effecten_Schiphol.pdf (pdf, 1.6 MB)



Over deze site

  • Over dit publicatieplatform
  • Privacy
  • Copyright
  • Toegankelijkheid
  • Archief van deze site

Snel naar

  • Rijkswaterstaat Homepage
  • Rijkswaterstaat Standaarden
  • Rijkswaterstaat Beeldarchief
  • Rijkswaterstaat Data
  • Platform Participatie
  • Officiële bekendmakingen

Contact

Rijkswaterstaat kunt u bereiken via telefoon 0800-8002

of  stel hier online een vraag