Economische Effecten Schiphol

<p> Groei van Schiphol heeft economische voordelen, maar leidt ook tot milieu- en veiligheidsproblemen. Overheden leggen daarom randvoorwaarden op aan de ontwikkeling van de luchthaven. Onderzoekt welke economische effecten deze beperkingen hebben voor geheel Nederland en voor de Noordvleugel van de Randstad. Gaat na hoe deze effecten veranderen als de overheid andere keuzes maakt, zoals meer gebruik van de luchthaven in Lelystad. </p> <p> Om deze vragen te beantwoorden zijn vijf toekomstbeelden opgesteld voor de situatie in het jaar 2020:<br /> &bull; Autonome-ontwikkeling: Schiphol groeit op haar huidige locatie en ontwikkelt zich als één van de grote knooppunten in Europa;<br /> &bull; Geluid-restrictief: De geluidsgrenzen e.d. worden gehandhaafd;<br /> &bull; Lelystad-klein en Lelystag-groot: Een beperkt resp. flink deel van de vluchten wordt verplaatst naar Lelystad;<br /> &bull; Non-hub: Schiphol krimpt en verliest de meeste intercontinentale verbindingen. </p> <p> Laat zien dat beperking van de groei van Schiphol grote gevolgen heeft voor de luchtvaartsector en voor de economie van de Noordvleugel. De milieuvoordelen en de infrastructuurkosten zijn echter niet in kaart gebracht. Concludeert dat voor een integrale afweging meer informatie nodig is, bij voorkeur in de vorm van een maatschappelijke kosten-batenanalyse. </p> <p> </p>

Datum rapport
1 maart 2006
Auteurs
Bleumink, P., Koopmans, C., Koops, O., Lieshout, R., Manshanden, W, Rosenberg, F., Snelder, M., Veldhuis, J., Zanden, F. van der
Auteur
Paul Bleumink; Femke van der Zanden; Buck Consultants International (BCI); Walter Manshanden; Olaf Koops; Maaike Snelder; TNO; Jan Veldhuis; Carl Koopmans; Freddie Rosenberg; Rogier Lieshout; SEO Economisch Onderzoek
Uitgever
SEO.
Annotatie
In opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Provincies Noord-Holland, Provincie Flevoland, Gemeente Amsterdam, Gemeente Haarlemmermeer, Gemeente Almere
SEO-rapport nr. 885
Documentnummer
402556