Duurzaam Veilig in Noord-Nederland : doorrekening van effecten van infrastructurele maatregelen op hoofdwegen en in rurale verblijfsgebieden
In de afgelopen jaren is het aantal verkeersslachtoffers op het wegennet toegenomen, waardoor een nieuwe impuls in het verkeerveiligheidsbeleid nodig is om deze trend te doorbreken. Hiervoor is de visie Duurzaam Veilig ontwikkeld, opgebouwd met de volgende instrumenten: - de organisatie en kwaliteit van de infrastructuur; - het verkeersgedrag van de weggebruiker; - het mobiliteitsbeleid; - de ruimtelijke ordening. Verwacht wordt dat met name de organisatie en de kwaliteit van de infrastructuur een belangrijk verkeersveiligheidseffect bewerkstelligen. Om dit effect te kwantificeren hebben eerdergenoemde diensten de onderhavige studie uitgevoerd, waarbij in beeld is gebracht, wat de consequenties zijn van een wegennet in Noord-Nederland, dat is opgebouwd en ingericht volgens het Duurzaam-Veilig concept. Door Goudappel Coffeng is een instrumentarium ontwikkeld, waarmee (wegen)netwerken op macroniveau zijn doorgerekend op hun effecten in termen van verkeersveiligheid, voertuigkilometers en kosten, waarbij onderscheid is gemaakt in drie verschillende categorieën wegen.
- Datum rapport
- 1 januari 1996
- Auteur
- [Ministerie van Verkeer en Waterstaat], Rijkswaterstaat (RWS), Directie Noord-Nederland (RWS, NN); Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN); Goudappel Coffeng Adviseurs verkeer en vervoer
- Uitgever
- Goudappel Coffeng.
- Annotatie
-
29 p.
bijl., fig., tab.
Samenwerkingsverband Noord-Nederland=het bestuurlijk samenwerkingsverband van de Provincies Groningen, Friesland en Drenthe
Nota nr.: FLD02/Ki/041
Eerste versie 6 mei 1996
Met lit. opg. - Documentnummer
- 4810