Schaalrelaties : nadere analyse schaalrelaties dwarstransport via formulering pragmatisch transportmodel : [verslag onderzoek]
In het kader van een toekomstige implementatie van het DUROSTA rekenmodel voor de veiligheidstoetsing van duinwaterkeringen is nader onderzoek uitgevoerd naar de schaalrelaties die een rol spelen bij het uitvoeren van modelonderzoek op kleinere schalen. Teneinde een meer kwantitatief inzicht te krijgen in de bij dwarstransport relevante schaalrelaties zijn de aan de schaalseries ten grondslag liggende proefresultaten opnieuw tegen het licht gehouden. Vervolgens is nader ingegaan op de numerieke schaalseries. Omdat beide methoden niet tot het gewenste inzicht leidden, werd vervolgens een fundamentelere invalshoek gekozen. Uitgangspunt hierbij was het principe dat schaaleffecten in wezen worden veroorzaakt door de wijze waarop het dwarstransport afhankelijk is van de daarbij relevante parameters. Aan de uiteindelijke analyse en kwantificering van deze schaaleffecten is inhoud gegeven door het dwarstransport voor wat betreft het gedrag en afhankelijkheden op een meer pragmatische wijze te beschrijven. Daarna zijn schaalrelaties afgeleid en op hun consequenties besproken.
- Datum rapport
- 1 januari 1996
- Auteur
- Waterloopkundig Laboratorium (WL)H.J. Steetzel; Waterloopkundig Laboratorium (WL); H.J. Steetzel
- Uitgever
- Waterloopkundig Laboratorium (WL) = Delft Hydraulics Laboratory.
- Annotatie
-
VI, 38 p.
fig., bijl.
Rapportnr. H2167
In opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW) namens Technische Adviescommissie voor de Waterkeringen (TAW), Werkgroep C "Zandige kusten" (contactpersonen A.W. Kraak, A.P. de Looff)
Met lit.opg. - Documentnummer
- 159666