Autogebruik te sturen? : begrippenkader, beleidsvisie mobiliteit en gedrag
Beleidsmakers en beleidsuitvoerders die zich bezighouden met gedragsbeïnvloeding met als doel het individueelautogebruik terug te dringen, krijgen vaak te maken met psychologische begrippen. Deze brochure zet de belangrijkste psychologische mechanismen en wetmatigheden op een rij, welke bij de keuze van vervoerwijze een grote rol spelen en die bij het stimuleren van alternatieven voor de auto vaak roet in het eten gooien. De meeste begrippen zijn van belang omdat ze ervoor zorgen dat maatregelen niet werken, maar soms kan een probleem omzeild worden of kan een op zich storend mechanisme ten voordele gebruikt worden in het beleid. Aan de orde komen begrippen als: attituden ; cognitieve dissonantie ; sociaal dilemma ; gewoontegedrag ; billijkheid ; zelf-versterkende illusie ; vrijheid, zelfstandigheid en zelfontplooiing ; rationeel en irrationeel ; communicatie. Tot slot worden tien 'gulden regels' voor gedragsbeïnvloeding gegeven.
- Datum rapport
- 1 augustus 1996
- Auteur
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV); Cees Wildervanck, Gerard Tertoolen; De Paauwen PenProducten
- Uitgever
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV).
- Annotatie
-
2e gew. dr.
80 p.
ill.
Met lit. opg.
Brochure geschreven in het kader van de Beleidsvisie Mobiliteit en Gedrag
In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal voor het Vervoer (DGV) - Documentnummer
- 185312