Wilhelminakanaal Tilburg verkeer en vervoer
Ten behoeve van de Projectnota/MER wordt een aantal deelstudies opgesteld. Eén deelstudie heeft betrekking op Verkeer, Vervoer en Economie. Deze rapportage betreft het onderdeel Verkeer en Vervoer en bevat de benodigde teksten voor de Projectnota en dient als achtergrondrapportage met de verantwoording van de uitgevoerde werkzaamheden. Het Wilhelminakanaal heeft van de Amer tot en met Tilburg de status van ?vitale scheut? aan de Ruit van hoofdvaarwegen, de bestaat uit de Maas, de Waal, het Rijn/Scheldekanaal en het Albertkanaal. De bereikbaarheid met grote schepen neemt in de richting van Tilburg steeds verder af. Tot aan het punt waar de Donge in het Wilhelminakanaal stroomt is de vaarweg schikt voor klasse IV (weliswaar zogenaamd ?krap?en niet overal met de correcte doorvaarhoogte), daarna is de vaarweg slechts geschikt voor klasse II schepen. Doel van deze studie is om na te gaan in hoeverre het geschikt maken van het genoemde vaarweggedeelte voor klasse IV schepen een (noodzakelijke) voorwaarde is om een gewenste groei van 28% van het vervoer per binnenvaart (2015 ten opzichte van 1985) te bereiken.