Intelligente Snelheids Adaptatie : fase 2 : doorrekenen geselecteerde varianten
Verslag van een haalbaarheidsonderzoek van drie varianten van Intelligente Snelheids Adaptatie (ISA), een technische voorziening aan het voertuig, die de snelheid van het voertuig limiteert tot de ter plaatse geldende maximum snelheid. De eerste variant omvat gedwongen ISA, waarbij een deel van DE Wijk in Tilburg, het pilotgebied, is afgesloten voor niet-ISA voertuigen. Een actief gaspedaal maakt deel uit van de tweede variant, terwijl de derde variant bestaat uit het informeren/beïnvloeden van de bestuurder bij snelheidsovertreding door middel van bijvoorbeeld een geluidssignaal. De varianten verschillen in de mate waarin de handhaving van de maximum snelheid kan worden afgedwongen en de wijze waarop de bestuurder wordt geïnformeerd bij het overtreden van de snelheidslimiet. Geconcludeerd wordt dat de afgedwongen variant het beste perspectief biedt voor het bereiken van positieve effecten van ISA op het gebied van de (subjectieve) verkeersveiligheid en het milieu, maar dat ook de faalkansen bij implementatie het grootst zijn.
- Datum rapport
- 1 januari 1996
- Auteur
- TNO Wegtransportmiddelen (WT); red. R. Veenbaas, E.G. Oostenbrink; Verkeersadviesburo Diepens en Okkema
- Uitgever
- TNO, WT.
- Annotatie
-
57, 19 p. ill. Rapport nr. 96.OR.VD.070.1/ROV Met lit. opg. Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) Projectbegeleiding J.H.A. van Uden (AVV)
- Documentnummer
- 73796