Dynamische derde rijstrook : deelplan van Verkeersbeheersingsplan Randweg Eindhoven
In 1998 is het Verkeersbeheersingsplan Randweg Eindhoven opgesteld, waarin verkeersbeheersingsmaatregelen zijn voorgesteld om de knelpunten op de Randweg Eindhoven op de korte en middellange termijn op te lossen (tot circa 2005). Eén van de voorgestelde maatregelen is een substandard 2x3 met vluchtstroken. Deze maatregel zou als tweede fase van het verkeersbeheersingsplan gerealiseerd worden. Door landelijke ontwikkelingen op het verkeersbeheersingsgebied (het dynamische gebruik van spitsstroken) en de beperkte financiële middelen is ook een plan voor een dynamische derde rijstrook gemaakt. De voorgestelde maatregel met een dynamische derde rijstrook houdt in dat op het huidige (asfalt)dwarsprofiel van de Randweg Eindhoven een extra rijstrook wordt gerealiseerd met op verschillende plaatsen een pechhaven. Een dergelijke oplossingen kan sneller gerealiseerd worden dan een substandard 2x3. Dit plan kan als deelplan van het Verkeersbeheersingsplan Randweg Eindhoven worden beschouwd. Doel van dit plan is besluitvorming mogelijk te maken over een mogelijke derde dynamische rijstrook op de Randweg Eindhoven. Het plan geeft antwoord op de haalbaarheid van de maatregel en de mogelijke consequenties voor de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. Daarnaast belicht het plan de effecten op milieu, kosten, beheer en onderhoud, juridische procedures, realisatietermijn, draagvlak en fasering (voor een linker en rechter rijstrook).