Maatgevende vrachtauto's voor het ontwerp van autosnelwegen : onderzoek ten behoeve van het computerprogramma SimVra+
Voor het evalueren van een verticaal alignement van een autosnelweg is de keuze van de vrachtauto die daarbij als uitgangspunt dient van groot belang. Op basis van ervaring uit eerder onderzoek is een nieuwe methodiek ontwikkeld voor het bepalen van een voor het ontwerp maatgevende vrachtauto. De methodiek gaat uit van het meten van de terugval in snelheid van vrachtauto's op hellingen. De meetresultaten worden vertaald naar een verdeling van het specifieke vermogen per voertuigtype. Uitgaande van een bepaalde percentielwaarde in de verdeling van het specifiek vermogen en gegevens over de samenstelling van het vrachtverkeer leidt men de belangrijkste karakteristieken af voor het maatgevende voertuig. Op drie locaties zijn gedurende twee dagen de snelheden van vrachtauto's gemeten. Het resultaat van de vertaling van de meetresultaten bestaat uit maatgevende vrachtauto's voor diverse situaties: de gemiddelde samenstelling van het vrachtverkeer op het gehele hoofdwegennet, per wegtype en bij diverse verhoudingen tussen het aantal middelzware en zware vrachtauto's. De resultaten van het onderzoek blijken goed overeen te komen met uitkomsten van onderzoeken in binnen- en buitenland. Het computerprogramma SimVra+ vormt een instrument voor de ontwerper om verticale alignementen te evalueren. De gegevens van de in dit onderzoek gevonden maatgevende voertuigen zijn in SimVra+ opgenomen.
- Datum rapport
- 1 januari 1998
- Auteur
- C.A. Verweij, G.C. van Sloten, T.C. Wang
- Uitgever
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Bouwdienst (RWS, BD).
- Annotatie
-
75 p.
ill.
DIW-R-98.009
In opdracht van Rijkswaterstaat, Coordinatiegroep I&A Ontwikkeling Infrastructuur - Documentnummer
- 170584