Integrale verkenning infrastructuur "De Liemers" (IVIL)
Samenhangend onderzoek naar de uiteindelijke totaaleffecten op de leefbaarheid in het jaar 2010 van een concentratie van infrastructuur (wegen en spoorwegen) in de Liemers tussen Arnhem en de Duitse grens nabij Zevenaar. Het betreft in deze regio de aanleg van de Betuweroute; het aanpassen van de bestaande spoorlijn Arnhem-Zevenaar voor de hogesnelheidstrein (HSL-Oost); de aanleg van de Noord-oostelijke verbinding (NOV) van de Betuweroute richting Oldenzaal; doortrekking A15 (RW15) tussen Ressen en de A12 (RW12) en ten slotte de capaciteitsuitbreiding van de A12 (RW12). Aan alle overheden worden aanbevelingen gedaan met betrekking tot de gebiedsgerichte aanpak, instandhouding van de samenwerking, opnemen van verkregen inzichten in afzonderlijke procedures, ontwikkelen van een ruimtelijk landschappelijke visie, inperken van de plankeuze, afstemming met lokale uitbreidingsplannen en de situatie in Duitsland.
- Datum rapport
- 1 januari 1996
- Auteur
- [Bestuurlijke Begeleidingsgroep IVIL; Holland Railconsult; Heidemij Advies]
- Uitgever
- Bestuurlijke Begeleidingsgroep IVIL.
- Annotatie
-
3 dl. ill. In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Directie Oost-Nederland (RWS, ON) en NS Railinfrabeheer Bestuurlijke Begeleidingsgroep bestaat uit: Ministeries van VROM, LNV, V&W (RWS, ON vertegewoordigd door: J.H. Jansen, L.C.M. Postma en J.H. Dronkers), Provincie Gelderland, Gemeenten Didam, Duiven, Westervoort en Zevenaar, Knooppunt Arnhem-Nijmegen, NS Railinfrabeheer en Railned. Dl. 1: Hoofdrapport Dl. 2: Verzamelband: Cumulatieve effecten infrastructuur combinaties Duiven-Zevenaar + Kaartenbijlage Duiven-Zevenaar + Functioneel-technische analyse Duiven-Zevenaar Dl. 3: Verzamelband: Cumulatieve effecten infrastructuur combinaties oostelijk van Zevenaar + Kaartenbijlage oostelijk van Zevenaar + Functioneel-technische analyse oostelijk van Zevenaar
- Documentnummer
- 167218