Spoorvorming een probleem?

Om het spoorvormingsprobleem beter beheersbaar te maken en verrassingen zoals in de zomers van 1994 en 1995 te voorkomen. is een uitgebreid onderzoek naar de ernst en omvang van de spoorvorming in de directie Oost Nederland uitgevoerd. Tevens is een beperkt asfalttechnologisch onderzoek naar de oorzaak van de spoorvorming verricht. Gebleken is dat wegvakken met een ZOAB-deklaag en met een voldoend stabiele onderlaag qua spoorvorming goed bestand zijn tegen de huidige zware belasting. Door een gerichte aanpak van de locaties die spoorvormingsgevoelig zijn, kan het spoorvormingsprobleem goed beheerst worden. Aanbevolen wordt om de volumetrie van asfaltmengsels in het gehele proces van kwaliteitszorg mee te nemen. Tevens wordt aanbevolen voor de bepaling van de referentie dichtheid een betere verdichtingsmethode toe te passen.

Datum rapport
1 januari 1998
Auteur
J. Eikelboom, J. Voskuilen, ; Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW); H. van den Top ; Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Directie Oost-Nederland (RWS, ON)
Uitgever
RWS, DWW.
Annotatie
10 p.
p. 259-268
Met lit.opg.
Bijdrage voor de Wegbouwkundige Werkdagen 1998
Documentnummer
792918