RWS Informatie : achtergronden hydraulische belastingen Vecht en IJsseldelta, BOI 2020 : update WBI2017 in BOI naar aanleiding van de geplande aanleg en openstelling van het Reevediep

In het kader van de Waterwet1 (aanpassing van 2014) is de nieuwe normering ingevoerd per 1/1/2017. Het Wettelijke Beoordelingsinstrumentarium (WBI2017) en Ontwerpinstrumentarium (OI) hebben daarbij respectievelijk in 2017 en 2014 het instrumentarium geleverd voor de beoordeling en het ontwerp.
Dit rapport gaat over een update binnen het WBI2017 en het OI voor het watersysteem Vecht- en IJsseldelta. In de WBI2017 is alleen het effect van Reevediep fase I (een regelbare inlaat op de IJssel) en een doorlaatmiddel bij Roggebotsluis opgenomen.
Daarnaast zijn in WBI2017 alleen de maatregelen opgenomen die vóór het najaar van 2014 het gehele vergunningentraject hadden doorlopen.
De aanleg van het Reevediep zoals nu voorzien (fase II) is een MIRT2 besluit2 dat door de minister van IenM genomen is op 12 december 2016 (IenM, 2017). Voorzien is dat deze grote systeemingreep (evenals enkele kleinere maatregelen) vóór 1 januari 2023 gereed is. Een update van het WBI2017 is dus noodzakelijk voor de lopende beoordeling (2017-2022). De omgeving heeft deze informatie ook direct nodig bij ontwerpprojecten langs de Overijsselse Vecht en IJssel.

Dit rapport beschrijft hoe de Hydraulische Belastingen voor de Vecht- en IJsseldelta in 2020 zijn bepaald en met welke modellen deze te gebruiken zijn Riskeer en Hydra-NL.
De volgende onderwerpen worden behandeld:

• de reden voor de verandering;
• hoe het systeem is veranderd;
• de fysische modellen;
• de statistiek en modelonzekerheden;
• de probabilistische modellen Hydra-NL en Riskeer;
• verschillen met WBI2017 en OI;
• een impactanalyse;
• gevoeligheidsberekeningen.
Over het algemeen zijn de Hydraulische Belastingen ten opzichte van WBI2017 gedaald door een combinatie van factoren: (i) de aanleg van het Reevediep, (ii) de reductie van de windschuifspanning en (iii) het meenemen van verbeteringen ten aanzien van modelonzekerheden waterstanden. Lokaal nemen de Hydraulische Belastingen soms toe, met name door de grotere afvoercapaciteit van de rivier, waardoor de storm ook beter de rivier opkomt. De grootste recent uitgevoerde projecten zijn de zomerbedverdieping van de IJssel (reeds in WBI2017 opgenomen) en het Reevediep (waarvan alleen fase I in WBI2017 was opgenomen).

Datum rapport
8 juli 2021
Auteurs
Bottema, M., Duits, M., Kors, A., Rozier, W., Slomp, R., Stijnen, J.
Uitgever
Rijkswaterstaat (RWS). Onderzoek uitgevoerd door Rijkswaterstaat (RWS).