Marktwerking in het verkeers- en vervoersysteem : concept eindrapport

Onderzoekt welke factoren in het verkeers- en vervoersysteem verhinderen dat een optimale afstemming tussen vraag en aanbod van mobiliteit tot stand komt, en welke sturingsmechanismen en aangrijpingspunten voor overheidsbeleid er zijn om een grotere marktwerking in het verkeer en vervoer te realiseren. In hoofdstuk 2 wordt het begrip marktwerking geïntroduceerd. Daarbij wordt ingegaan op de voordelen en problemen die voortkomen uit marktwerking. Tevens wordt ingegaan op de rol van de overheid met de knelpunten die daarbij van toepassing zijn. In hoofdstuk 3 wordt ingegaan op de maatregelen die getroffen moeten worden om tot meer marktwerking in het verkeers- en vervoersysteem te komen. Omdat er praktische knelpunten en bestuurlijke barrières zijn die volledige marktwerking bemoeilijken, worden er alternatieve mogelijkheden voor de overheid beschreven om te profiteren van de voordelen van marktwerking. Het hoofdstuk sluit af met een vertaling van deze mogelijkheden naar de beleidsopgaven die door de overheid vervuld zullen moeten worden. In hoofdstuk 4 wordt aan de hand van een aantal voorbeelden een methodiek uitgewerkt met behulp waarvan beleidsopgaven en implementatiestrategieën kunnen worden geformuleerd indien men wil komen tot grote marktwerking in een deelmarkt van het verkeer- en vervoersysteem. Ten slotte worden in hoofdstuk 5 conclusies en implicaties getrokken.

Datum rapport
1 januari 1999
Auteur
MuConsult
Uitgever
MuConsult.
Annotatie
55 p. 
ill
Met samenv.
Kenmerk: DV94.004
In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)
Projectbegeleiding J. Berveling
Documentnummer
128969