Het valideren van de Friction After Polishing test conform pr EN 12697-49:2011

Met de nieuwe contractvormen die RWS hanteert krijgt de aannemer in principe meer vrijheid en verantwoordelijkheid bij de keuze van de producten die hij aanbiedt. RWS schrijft de functie van een bepaald product voor, maar beschrijft niet tot in detail hoe dat product er moet uitzien. Ten aanzien van de functionele eis “Natte stroefheid wegdek bij openstelling” wordt in de Componenteisen Bovenbouw, versie 1.7 van 14 september 2012 gesteld dat de deklaag van het open te stellen wegvak een natte stroefheid van ten minste 0,44 (meetmethode 2010/70) moet hebben. Gedurende de restlevensduur dient de natte stroefheid van dichte deklagen ten minste 0,39 te zijn, terwijl die van open deklagen tenminste 0,42 dient te bedragen. Dit rapport beschrijft de validatie van de FAP-test (Determination of Friction After Polishing conform pr EN 12697-49:2011). Deze proef bepaalt de weerstand tegen polijsten van het gehele asfaltmengsel en niet alleen van een fractie van het mineraalaggregaat. De validatie is uitgevoerd op zowel mengsels ZOAB 0/16 als mengsels DAB 0/16. Uit het onderzoek is gebleken dat de FAP[90] waarde van de boorkernen uit de vluchtstrook discriminerend is voor goede en slechte wegvakken. Deze kwalificatie in goed en slecht is gebaseerd op het verband tussen de verkeersintensiteit en de leeftijd van het wegvak enerzijds en de actuele stroefheid van het wegvak, gemeten in het rechter rijspoor van de rechter rijstrook, anderzijds.

Datum rapport
1 april 2013
Auteurs
Kuijper, P.
Auteur
P. Kuijper ; Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat (IenM, RWS)
Uitgever
Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM).
Annotatie
71 p.
Bijl., ill.
Projectnr. RWS-615287
Documentnummer
507191