Verkeersafwikkeling in de Bocht van Heerjansdam

In nota S83.130.2 "Onderzoek vaargeulbreedte in bocht van Heerjansdam" is door Rijkswaterstaat (RWS) Dienst Verkeerskunde (DVK) aangegeven welke ontmoetingssituaties tussen schepen na de bochtverbetering veilig geacht worden. Daarbij werd uitgegaan van een bochtstraal van 1000 meter. In de praktijk blijkt deze echter ter hoogte van de knik slechts 860 meter te zijn. Bij nadere beschouwing van de concrete uitvoeringswerken wordt betwijfeld of de in nota S83.130.2 aangegeven verruiming van veilig te achten ontmoetingssituaties juist is. In deze notitie wordt aangegeven wat de invloed op de vaarstrookbreedte is indien een bochtstraal van 860 meter wordt aangehouden. Verder wordt aangegeven of een ontmoeting tussen de volgende scheepstypes mogelijk is: zeeschip, zesbaksduwstel, vierbaksduwstel, coaster, klasse V schip, klasse IV schip.

Datum rapport
1 juni 1991
Auteurs
Toorenburg, J.C.K.
Auteur
[J.C.K. van Toorenburg]; [Ministerie van Verkeer en Waterstaat] Rijkswaterstaat, Dienst Verkeerskunde, Hoofdafdeling Scheepvaart
Uitgever
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Verkeerskunde (RWS, DVK).
Annotatie
5 p.
30 cm
Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat RWS, Directie Zuid-Holland (ZH)
Documentnummer
121665