Monitoring verkeersveiligheid langere en zwaardere vrachtwagens 2010

Dit onderzoek is uitgevoerd om vinger aan de pols houden op het gebied van de verkeersveiligheid van langere en zwaardere vrachtwagens. Langere en zwaardere vrachtwagens (LZV's) zijn vrachtvoertuigen met een maximaal voertuiggewicht van 60 ton en maximaal toegestane lengte van 25.25 meter. Hoewel eerdere onderzoeken geen aanleiding geven om vraagtekens te zetten bij de verkeersveiligheid van dergelijke combinaties, is het belangrijk om uit te sluiten dat een uitbreiding van het aantal LZV’s niet plots allerlei ongewenste risico’s met zich meebrengt. Het onderzoek is uitgevoerd door ongevallen met betrokkenheid van een LZV nader te analyseren (bronnen: politieregistraties en schademeldingen van transportbedrijven en verzekeraars zelf) en LZV-chauffeurs, wegbeheerders, examinatoren en handhavers te bevragen over hun ervaringen. Daarnaast is er een analyse van de kerngebieden gemaakt (kerngebieden bestaan uit wegen die zijn vrijgegeven voor het gebruik door LZV’s, bijvoorbeeld een bedrijventerrein).

Datum rapport
1 december 2010
Auteurs
Aarts, L., Honer, M., Kindt, M., Rakic, B., Stegeman, J.
Auteur
J. Stegeman, B. Rakic; Arcadis; M. Kindt; NEA; L. Aarts, M. Honer; Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart (RWS, DVS)
Uitgever
RWS, DVS.
Annotatie
115 p.
Ill.
Bijl.
Rapportnr. DVS1210RE121
Versie 0.6
Documentnummer
414958