Verkenning capaciteit Maasgeul

Door het havenbedrijf Rotterdam is geconstateerd dat steeds meer schepen gebruik moeten maken van de Maasgeul en dat dit op termijn (mede door aanleg MV2) tot vertragingen kan leiden. De Maasgeul is niet overal breed genoeg om twee (semi) geulgebonden schepen elkaar te laten passeren. In deze studie zijn drie varianten voor verbreding onderzocht, een Noordvariant met een verbreding van 400 meter, een Tweestrooksvariant met aan weerszijden een verbreding van 100 meter en de zogenaamde MARIN variant met een verbreding aan de noordkant met ongeveer 100 tot 200 meter (totale breedte 820 meter). Onderzocht zijn het toekomstig geulonderhoud, de sedimentsamenstelling, de mogelijke slibverspreiding, het toekomstig geulonderhoud en het gebruik van het vrijkomende sediment. Het baggeronderhoud zal met maximaal 2% toenemen. Het te verwijderen materiaal bevat naast zand veel klei, been en leem en is nauwelijks voor suppleties te gebruiken. Voor de Maasvlakte is het wellicht wel te gebruiken als zetting en klink geen onoverkomelijke problemen geeft.

Datum rapport
2 juni 2009
Auteurs
Giardino, A., Heteren, S. van, Kok, J.M. de, Ronde, J.G. de, Werf, J.J. van der
Auteur
J.G. de Ronde; J.J. van der Werf; A. Giardino; S. van Heteren; J.M. de Kok ; Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Waterdienst (RWS, WD); Deltares
Uitgever
Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Annotatie
34 pag. + 2 bijlagen
Documentnummer
402246