Advies verkeersveiligheid fietsers : Hoe te komen tot een substantiële daling van het aantal doden en ernstige gewonden onder fietsers?
Het aantal verkeersslachtoffers bij fietsers ontwikkelt zich de afgelopen jaren minder gunstig dan het aantal verkeersslachtoffers bij andere vervoerswijzen: het aantal doden stabiliseert zich terwijl het aantal ernstig gewonden stijgt. In het ‘Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020; Van, voor en door iedereen’ is de veiligheid van fietsers aangemerkt als aandachtsgebied. Dit beleidsadvies is opgesteld om de veiligheid van fietsers te verbeteren. Belangrijke groepen ongevallen die kunnen worden aangepakt zijn enkelvoudige fietsongevallen, oversteekongevallen en ongevallen met rechtsafslaande vrachtauto’s. Voor de middellange tot lange termijn zijn infrastructuurmaatregelen geschikt om de veiligheid voor fietsers te verbeteren. Bij de meeste fietsongevallen waarbij de fietser ernstig letsel oploopt is geen motorvoertuig betrokken en bieden voertuigmaatregelen geen uitkomst. Door het fietsnetwerk te scheiden van het netwerk van verkeersaders kunnen aanrijdingen tussen fietsers en motorvoertuigen worden voorkomen. Via de vormgeving van kruispunten en de afstelling van verkeerslichten kunnen oversteekongevallen en ook specifiek dodehoekongevallen worden voorkomen. Fietsvoorzieningen kunnen zodanig worden vormgegeven en onderhouden dat de kans op enkelvoudige fietsongevallen vermindert. De grote vraag is hoe wegbeheerders verleid kunnen worden om deze kennis toe te passen. Wegbeheerders zijn vaak onvoldoende bewust van het hoge aantal enkelvoudige ongevallen op hun wegennet omdat deze veelal niet worden geregistreerd door de politie. Het is dan ook aan te bevelen om de kennis die de laatste jaren is opgebouwd over de verkeersveiligheid van fietsers in relatie tot infrastructuur te verspreiden en op de langere termijn een benchmark op te zetten.