Impactscan : netcongestie bij vernieuwingsprojecten
Steeds vaker lopen projecten van Rijkswaterstaat aan tegen netcongestie. Concreet betekent dit dat het niet mogelijk is om een nieuwe of zwaardere aansluiting te krijgen op het elektriciteitsnet. Wachttijden kunnen oplopen tot 10 jaar. Om beter inzicht te krijgen in de omvang en gevolgen van netcongestie voor Vernieuwingsprojecten is in opdracht van WVL een impactstudie uitgevoerd door Witteveen+Bos. Het aantal Vernieuwingsprojecten is komende jaren groot en in sommige gevallen zal sprake zijn van toename van het benodigde elektrische vermogen in de gebruiksfase.
De Impactscan Netcongestie bij Vernieuwingsprojecten kijkt naar vijf objecttypen met een mogelijke/verwachte toename in elektraverbruik: beweegbare bruggen, tunnels, sluizen, stuwen en gemalen. In totaal zijn circa 50 projecten in de plan- en realisatiefase nader bekeken. Hierdoor is een duidelijker beeld van de te verwachte vermogensgroei per objecttype en of dit past binnen de huidige aansluiting en het gecontracteerde vermogen. Op hoofdlijnen zijn per objecttype oplossingsrichtingen aangegeven. De impactstudie gaat niet in op de benodigde energie voor het laden van elektrisch materieel tijdens de bouwfase – hiervoor verwijzen we naar de Handreiking laden voor de bouw.
Kort samengevat zijn de belangrijkste conclusies en aanbevelingen:
Met name bij tunnels en gemalen is sprake van vermogensgroei die de capaciteit van de bestaande aansluiting overschrijdt. Dit wordt veroorzaakt door nieuwe eisen t.a.v. ventilatie van tunnels en meer pompvermogen bij gemalen.
In mindere mate is ook bij beweegbare bruggen en sluizen sprake van vermogensgroei. Bij stuwen worden geen knelpunten verwacht.
Toename van vermogensgroei en de mogelijke impact van netcongestie komt pas laat in het proces in beeld, omdat het krijgen van een (zwaardere) aansluiting voorheen geen risico vormde. Een belangrijke aanbeveling is dan ook om eerder in het proces te kijken of sprake is van toename van het elektrisch vermogen en of dit past binnen de huidige aansluiting. Het vroeger signaleren van potentiële knelpunten is noodzakelijk om tijdig naar oplossingen te kunnen zoeken of om vroeg genoeg een (zwaardere) aansluiting te kunnen aanvragen.
- Auteurs
- Schot, M., Schuttrups, J., Berkhout, C.
- Datum rapport
- 20 januari 2025
- Uitgever
- Witteveen+Bos
- Annotatie
-
In opdracht van Rijkswaterstaat, Water, Verkeer en Leefomgeving (RWS, WVL)