Schaalvergroting in de mix : de Super EcoCombi als bouwsteen voor het Nederlands Klimaatbeleid
Nationaal en internationaal zijn verschillende onderzoeken beschikbaar over de bijdrage die de Super EcoCombi (vrachtautocombinatie van 32m/72T) zou kunnen leveren aan het terugdringen van de uitstoot van CO2. Wat ontbrak was een studie die laat zien welke maatregelen er zijn voor het goederenvervoer om de klimaatdoelen te halen voor 2030 en 2050 en wat het betekent als de SEC wel of niet opgenomen wordt in die mix van maatregelen. Met andere woorden: kan de SEC een bijdrage leveren aan het Nederlands klimaatbeleid of kunnen de doelen ook zonder de SEC behaald worden. Transport & Mobility Leuven en Panteia hebben hebben dit vraagstuk uitgewerkt.
De conclusie van het rapport is:
De SEC kan dus een positieve impact hebben op het bereiken van de klimaatdoelen, van dezelfde grootteorde als modal shift of als logistieke efficiëntiemaatregelen uit het goederenvervoerbeleid. De SEC kan bovendien ook op andere vlakken impact hebben, en zo de robuustheid van het transportsysteem verbeteren en voor efficiënter capaciteitsgebruik zorgen.
In vergelijking met klassieke trekker-oplegger combinaties kan de SEC immers zorgen voor:
• Lagere transportkosten (meer goederen per rit);
• Een lagere nood aan chauffeurs (minder voertuigen voor dezelfde hoeveelheid goederen);
• Lager energieverbruik (met oog op de elektrificatie van de vloot);
• Lager wegcapaciteitsbeslag (dus minder congestie).
In het rapport is uitgebreid aandacht besteed aan de risico's voor een reverse modal shift omdat zo'n ontwikkeling de positieve impact op de klimaatdoelen van de SEC weer teniet zouden doen. Dat risico wordt klein geacht.
De SEC kan dus een positieve impact hebben op het bereiken van de klimaatdoelen, van dezelfde grootteorde als modal shift of als logistieke efficiëntiemaatregelen uit het goederenvervoerbeleid. De SEC kan bovendien ook op andere vlakken impact hebben, en zo de robuustheid van het transportsysteem verbeteren en voor efficiënter capaciteitsgebruik zorgen.
In vergelijking met klassieke trekker-oplegger combinaties kan de SEC immers zorgen voor:
• Lagere transportkosten (meer goederen per rit);
• Een lagere nood aan chauffeurs (minder voertuigen voor dezelfde hoeveelheid goederen);
• Lager energieverbruik (met oog op de elektrificatie van de vloot);
• Lager wegcapaciteitsbeslag (dus minder congestie).
In het rapport is uitgebreid aandacht besteed aan de risico's voor een reverse modal shift omdat zo'n ontwikkeling de positieve impact op de klimaatdoelen van de SEC weer teniet zouden doen. Dat risico wordt klein geacht.
- Auteurs
- Breemersch, T., Mierden, M. van der, Kindt, M.
- Datum rapport
- 1 mei 2025
- Auteur
- TML ; Panteia
- Uitgever
- Transport & Mobility Leuven (TML)
- Annotatie
-
In opdracht van Rijkswaterstaat (RWS)