Automatische Incident Detectie met behulp vanMeetlusgegevens : Onderzoek naar incidentdetectie op rijstrookniveau : Vergelijkingsstudie

In dit hoofdstuk is een inleiding in het onderzoek weergegeven en de opzet van het onderzoek. In hoofdstuk 2 wordt ingegaan op de data, zowel verkeersdata als incidentdata en middelen die gebruikt worden voor het onderzoek. In hoofdstuk 3 worden de theorie betreffende incidenten besproken. Hierin wordt aan de hand van schokgolftheorie inzicht gegeven in de te verwachten verkeerskenmerken bij incidenten op zowel rijbaan als rijstrookniveau. In hoofdstuk 4 wordt kort ingegaan op de belangrijkste zaken omtrent incident detectie in de literatuur. Daarnaast wordt in detail ingegaan op de werking van een drietal al bestaande algoritmes: de Blokkadedetector, het Presikhaaf algoritme en het McMaster algoritme. In hoofdstuk 5 wordt onderzocht of en hoe strookdata bruikbaar kan zijn voor het detecteren van incidenten. Hiervoor worden een aantal incidenten nader geanalyseerd aan de hand van beschikbare verkeersdata. Hoofdstuk 6 geeft een beschrijving van een mogelijke methode om incidenten te detecteren aan de hand van strookgegevens. In hoofdstuk 7 worden de besproken incidentmethoden en de nieuw ontwikkelde detectiemethode (op basis van strookgegevens) geïmplementeerd, op kleine schaal getest en geanalyseerd. In het laatste hoofdstuk worden de conclusies en aanbevelingen voor nader onderzoek gegeven.

Datum rapport
1 mei 2007
Auteurs
Ven, L.R.W. van de
Auteur
L.R.W. van de Ven
Uitgever
RWS, AVV.
Annotatie
99 p.
fig., tab.
bijl.
Afstudeeronderzoek Civiele Techniek, faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen, sectie “Transport en Planning
ITS EduLab is een project waar Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart (RWS, DVS) en de TU Delft samenwerken in het onderwijzen van studenten
In opdracht van RWS, AVV
Begeleiding vanuit RWS door F. Middelham (AVV) en W.J. Knibbe (AVV)
Documentnummer
396139