Ontwikkeling Meerjaren Hinderplanning voor de hoofdnetwerken (HWN, HWVN en HRN)
De infrastructuur in Nederland staat voor een grote vervangings- en renovatieopgave. Veel sluizen, bruggen en andere kunstwerken zijn aan het einde van hun technische levensduur en zullen vervangen of gerenoveerd moeten worden. De verwachting is dat voor RWS er minstens een verviervoudiging van de ‘productie’ (infraprojecten) nodig is om alle kunstwerken bijtijds aan te kunnen pakken. Daarnaast is er regulier groot of klein onderhoud of verstoringen door uitgesteld onderhoud en vervanging, wat hinder gaat geven. Naast de impact van externe verstoringen zoals extreem weer of geopolitieke maatregelen.
Gegeven deze complexe opgave is het wenselijk om eerder en beter inzicht te krijgen en te geven in hindervolle werkzaamheden die er op de lange termijn aankomen op zowel de hoofd (vaar-)wegen, als het railnet. Zo zijn raakvlakken en/of koppelkansen van werkzaamheden tussen de verschillende netwerken te signaleren, en is er daarmee een basis om te prioriteren in bereikbaarheid voor gebruikers zoals de logistiek. Vervoer van goederen en logistiek vraagt om een afweging die overstijgend is aan de regio’s en netwerken.
In dit onderzoek van Arcadis is gekeken wat er nodig is om tot een multimodale meerjarenhinderplanning te komen. Daartoe doet Arcadis een voorstel voor het nemen van een viertal ontwikkelstappen. Deze zorgen niet alleen dat hinder over de netwerken beter inzichtelijk wordt, maar ook dat dit aspect beter meegenomen kan worden in de programmering van werkzaamheden.
- Auteurs
- Deelstra, T., Huisman, G.
- Datum rapport
- 11 april 2025
- Uitgever
- Arcadis
- Annotatie
-
In opdracht van Rijkswaterstaat (RWS)