Scheepvaartgolven : Deltagootsimulatie en numerieke berekeningen voor oeverbeschermingen

Samenvatting

Oeververdedigingen langs vaarwegen vormen een geïntegreerd geheel, waarvan mag worden verwacht dat deze bestand zijn tegen verschillende typen belasting. Zowel het geheel als componenten ervan dienen in een scheepvaartkanaal voornamelijk weerstand te bieden tegen belastingen opgewekt door de scheepsgeïnduceerde waterbeweging. De stabiliteit van de afzonderlijke componenten zoals toplaag, filterlagen en geotextielen vertoont daarbij in het geval van een zetsteen oeververdediging, een sterke onderlinge afhankelijkheid. Hierbij is ten behoeve van de dimensionering kennis nodig omtrent de geïnduceerde verhangen en drukken in de onderliggende lagen.

In een schaalmodel worden de processen in de onderste lagen van een oeververdediging niet juist weergegeven, zodat dit type onderzoek op lengteschaal 1 uitgevoerd dient te worden. Een alternatief voor (kostbare) prototypeproeven is een onderzoek waarbij de scheepsgeïnduceerde waterbeweging of een specifieke component daarvan wordt gesimuleerd. In het onderhavige onderzoek is een aantal oriënterende proeven uitgevoerd om na te gaan of het mogelijk is deze waterbeweging in de Deltagoot van het Waterloopkundig Laboratorium en Grondmechanica Delft te simuleren. Tevens is onderzocht of rekenmodellen, die zijn ontwikkeld in het kader an het fundamenteel onderzoek steenzettingen, bruikbaar zijn voor deze van windgolven afwijkende belastingen.

Datum rapport
1 maart 1990
Auteurs
Bezuijen, A., Laboyrie, J.H.
Uitgever
Waterloopkundig Laboratorium, Grondmechanica Delft. Onderzoek uitgevoerd door Waterloopkundig Laboratorium (WL) en Grondmechanica Delft (GD), in opdracht van Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW)
Documentnummer
Rapportnr. Q670 (WL) CO-416562/67 (GD)