Economische effecten van kilometerheffing voor werkgevers Spoor 2; Meso-onderzoek

Het voorliggende onderzoek is gebaseerd op een onderzoeksaanpak bestaande uit twee pijlers. De eerste pijler van het onderzoek bestond uit het inventariseren van de relevante literatuur en onderzoeken die de afgelopen jaren over de effecten van beprijzing in het algemeen en over kilometerheffing in het bijzonder zijn verschenen. Tevens zijn voor pijler 1 relevante modeluitkomsten geanalyseerd. De centrale pijler van het onderzoek bestond uit het houden van interviews en enquêtes bij bedrijven verspreid over Nederland. Doel van de interviews en enquêtes was om met een steekproef van ruim 250 aselect gekozen bedrijven betrouwbare uitspraken te kunnen doen over een zevental onderscheiden economische sectoren: industrie, bouwnijverheid, groothandel, detailhandel, wegtransport, zakelijke dienstverlening en kwartaire sector. Als selectiecriterium fungeerde het mobiliteitsprofiel van iedere sector. In totaal zijn 50 bedrijven geïnterviewd door ECORYS Transport en 209 bedrijven telefonisch Economische effecten van kilometerheffing voor werkgevers geënquêteerd door Mediad. Binnen een sector is aanvullend onderscheid gemaakt naar de spreiding van het aantal banen van werknemers over het klein-
(1-49 werknemers), midden- (50-199 werknemers) en het grootbedrijf (200+ werknemers).

Datum rapport
1 juli 2002
Auteurs
Bossche, M. van den, Haselen, H. van, Vervoort, K.
Auteur
M. van den Bossche; H. van Haselen; K. Vervoort; Ecorys Transport; Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)
Uitgever
RWS, AVV.
Annotatie
62 p.
ill.
Eindrapport Ambtelijk concept, versie 1.0
Met losse bijlage: Meso-onderzoek
Documentnummer
387642