Vaardiepte Rotterdam-Duisburg : beschouwing trends in MGD en Pegel Ruhrort
Naar aanleiding van vragen van gebruikers van de vaarweg (in casu ThyssenKrupp Veerhaven, TKV) over de mogelijk toegenomen maatgevendheid van de Waal op het traject Rotterdam Duisburg, is er een overleg gestart tussen TKV en Rijkswaterstaat (SDG en ON). Er blijkt behoefte te bestaan aan een notitie ter beantwoording van (in ieder geval) de volgende vragen: In hoeverre is de waterstand bij de peilschaal van Duisburg (Pegel Ruhrort) nog representatief voor de aflaaddiepte op het traject Rottedam-Duisburg? Hoe zijn de ontwikkelingen in Rijnafvoeren, waterstanden, waterdieptes en MGD’s? Is er sprake van verschillende ontwikkelingen als er onderscheid wordt gemaakt in seizoenen?
Op basis van beschikbare gegevens wordt in deze notitie getracht een antwoord te geven op bovenstaande vragen, waarbij wordt aangetekend dat geen studie naar wijzigingen in het hydraulisch regime is uitgevoerd (ontwikkelingen in Rijnafvoeren, onderscheid in seizoenen).