Brandstofverbruik en emissies binnenvaart bij verschillende waterstanden, vervolgonderzoek

Droogte, in combinatie met bodemerosie, vormt de grootste bedreiging voor de bevaarbaarheid van het hoofdvaarwegennet. Bij vrij afstromende rivieren (zoals de Waal) leidt droogte tot afname van de vaardiepte. Door klimaatverandering neemt de afvoer steeds verder af in droge periodes en ook de duur van de droogte wordt langer.
Om inzicht te krijgen in hoe klimaatverandering het vervoer over binnenwater raakt op het gebied van duurzaamheid is in juni 2023 een eerste verkenning uitgevoerd. Deze verkenning is opgevolgd door dit vervolgonderzoek welke inzicht geeft in het brandstofverbruik en emissies van binnenvaartschepen tijdens laagwaterperiodes, waarbij in het volgonderzoek een extra waterstand is opgenomen, duwvaart uitgebreider geanalyseerd wordt en ook lege vaart is meegenomen in de berekeningen.

Datum rapport
1 februari 2024
Auteurs
Rotteveel, E., Spronsen, N. van
Uitgever
MARIN
Annotatie
In opdracht van Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving (RWS, WVL)
Documentnummer
Rapportnr.: 34961-1-SHIPS ; RWS nr. 31189003