Snelheid op toeritten

Over het gewenste snelheidsverloop op afritten en de bijbehorende geometrie is in de Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen (ROA) het een en ander beschreven, maar voor toeritten ontbreekt dit.
Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in het verloop van de snelheid en versnelling op verschillende toeritten met krappe bogen en de verkeersveiligheidseffecten, om te kunnen komen tot een range van geschikte boogstralen die voorgeschreven kunnen worden in de ROA.
In het onderzoek is voor een selectie van 10 bestaande toeritten de variatie in boogstraal en de lengte van het gestrekte gedeelte van de toerit beschouwd. Het snelheidsverloop is daarbij gemeten d.m.v. High Frequency Floating Car Data (HF FCD). Vervolgens is er getracht een verband te vinden tussen de acceleratie/deceleratie op de toerit en de afstand tot de eerste bocht. Tenslotte is er met een wegontwerptechnische analyse een duiding gemaakt van de verkeersveiligheidsrisico’s.

Datum rapport
30 maart 2022
Auteurs
Broeren, P.
Uitgever
Arcadis
Annotatie
In opdracht van Rijkswaterstaat Grote Projecten en Onderhoud (RWS, GPO)
Documentnummer
Projectnummer 30105653