Advies beoordelingskaders ontheffingsverlening Binnenvaartpolitiereglement (Bpr)
Om smart shipping op een groot deel van het Nederlandse binnenwater te kunnen toestaan, wordt door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat binnen het programma Smart Shipping gewerkt aan de mogelijkheid om schepen te kunnen ontheffen van de vaarregels in het Binnenvaartpolitiereglement. Het gaat hier met name om kleine vaartuigen waarmee de eigenaar wil varen zonder dat er een schipper aan boord is.
Om deze ontheffingsmogelijkheid straks goed te kunnen toepassen is een beoordelingskader voorzien. Dat beoordelingskader kan de beoordelaars van een ontheffingsaanvraag helpen in de besluitvorming en het opstellen van eventuele beperkingen en voorwaarden. Een beoordelingskader draagt bij aan een objectief proces waarbij in beginsel alle aanvragers en aanvragen langs dezelfde meetlat worden gelegd. Tegelijkertijd laat een dergelijk beoordelingskader ruimte voor maatwerk, bijvoorbeeld afhankelijk van de gekozen vaarweg of de intensiteit van het overige scheepvaartverkeer.
Zo geeft het beoordelingskader ruimte voor innovatieve technieken. Bovendien geeft het ook de aanvragers een handvat om te weten onder welke condities een aanvraag kansrijk is.
Steeds dient een ontheffingsverzoek getoetst te worden op de aspecten veiligheid en de doorstroming voor de andere gebruikers van de vaarweg: deze mogen door het varen met het vaartuig waarvoor ontheffing is verleen niet negatief worden beïnvloed. Ook de kans op schade aan infrastructuur mag niet toenemen als het ontheven vaartuig wordt vergeleken met een conventioneel vaartuig van dezelfde grootte.
Intergo is door Rijkswaterstaat gevraagd een advies te geven voor dit beoordelingskader. Het advies is opgesteld in nauwe samenwerking met een begeleidingsgroep, waarin adviseurs zowel Rijkswaterstaat als ook de havens van Rotterdam en Amsterdam zitting hadden. Het adviesrapport is het resultaat van deze opdracht.