Handelingsperspectief Rijkswaterstaat voor plasvorming op het hoofdwegennet

Rijkswaterstaat werkt toe naar een klimaatbestendig hoofdwegennetwerk in 2050. Dit onderzoek beschrijft voor de bedreiging ‘plasvorming door extreme neerslag’ het handelingsperspectief voor Rijkswaterstaat.

Uit de analyse blijkt dat op het overgrote deel van het hoofdwegennet, dat gevoelig is voor plasvorming, er handelingsperspectief is. Met name de strategieën die betrekking hebben op een intensivering van het onderhoud scoren zijn het meest doelmatig. Het handelingsperspectief is hierbij beschouwd vanuit een afweging van economische baten ten opzichte van de kosten van een maatregel.

Op alle segmenten op het hoofdwegennet hebben de volgende maatregelen een economisch handelingsperspectief:

  • Monitoren van de hoogte van de berm en frequenter bermen schrapen waar de berm te hoog is direct naast de verharding
  • Frequenter reinigen van kolken en putten op plaatsen waar een hemelwaterafvoersysteem aanwezig is
  • Aanleggen van extra kolken op plaatsen waar een hemelwaterafvoersysteem aanwezig is in combinatie met een oplopende berm vanaf de verharding

Aanbevolen wordt om de resultaten van dit onderzoek te bespreken met asset managers om vast te stellen of en hoe de kansrijke strategieën opgenomen kunnen worden in het beheer en onderhoud van de weg.

Andere onderzochte maatregelen zijn slechts sporadisch effectief vanuit een economisch perspectief. Andere afwegingen kunnen ertoe leiden dat een maatregel die qua kosten baten niet uit komt, alsnog wel genomen kan worden en vice versa. Brede baten zoals toename van biodiversiteit, veiligheid, duurzaamheid of CO2 reductie, zijn niet meegenomen in deze economische analyse. Het wordt aanbevolen die ook te beschouwen.

Aanpak
In dit onderzoek is de gevoeligheid van het hoofdwegennet voor plasvorming beschouwd. Vervolgens zijn maatregelen geïdentificeerd om plasvorming tegen te gaan en is de effectiviteit van maatregelen ingeschat. Tot slot zijn met een afweging van kosten en baten kansrijke maatregelen geïdentificeerd om het hoofdwegennet klimaatbestendiger te maken. De baten zijn gedefinieerd als een afname van de negatieve gevolgen van plasvorming in termen van herstel- en stremmingskosten.

Datum rapport
27 december 2021
Auteurs
Bel, M. de, Kwant, M., Marle, M. van
Uitgever
Deltares
Annotatie
In opdracht van Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving(RWS, WVL)
Documentnummer
Document ID 1206832-025-GEO-0002