Bermbrandgevoeligheid

Dit onderzoek presenteert een verbeterde bermbrandgevoeligheidskaart (ten opzichte van bermbrandgevoeligheidskaart uit het onderzoek ‘Gevoeligheid van het hoofdwegennet voor klimaatverandering, Deltares, 2020). De verbeterde kaart maakt het mogelijk om handelingsperspectief op te stellen voor de inrichting van gronden nabij wegen en bermbeheer.

De kaart is een eerste stap om de impact van bermbranden op de maatschappij door schades alsmede verliezen voor de weggebruiker te begrijpen. Op basis van de bevindingen wordt aanbevolen om:

  1. Meer inzicht te verkrijgen over de frequentie van voorkomen en de effecten van klimaat en de duur en intensiteit van bermbranden.
  2. De gevoeligheidskaart te koppelen aan informatie uit de Risico Index Natuurbanden om risico-gestuurd onderhoud in kaart te brengen.
  3. Een vervolgstudie naar de (cascade)effecten van verschillende typen branden, hoe de weg functioneert in evacuatie en wat de relatie is van verschillende vitale en kwetsbare infrastructuren.

De verbeterde kaart en gehanteerde aanpak geven invulling aan de onderzoeksdoelstelling en is als volgt:

  • Het (systematisch) vergelijken van verschillende bestaande natuurbrand gevoeligheidskaarten.
  • Het interpreteren van de verschillen tussen de resultaten van de stresstest uit 2019 en andere bestaande natuurbrand gevoeligheidskaarten.
  • Het matchen van de resultaten met de ontwikkeling van de vernieuwde brandgevoelige vegetatie kaart die ontwikkeld is in het kader van de klimaatschade schatter.
  • Het verfijnen van de bestaande bermbrandgevoeligheidskaart met nieuwe parameters.
Datum rapport
9 februari 2021
Auteurs
Marle, M. van
Uitgever
Deltares
Annotatie
In opdracht van Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving(RWS, WVL)
Documentnummer
Document ID 11205274-015-BGS-0002