Verkeersveiligheid Rijks-N-wegen. Tranche 2, grootschalige aanpak (uitgangspunt fysieke rijbaanscheiding) : plan van aanpak N36 en N50 Kampen-Ramspol

In het coalitieakkoord 2021-2025 is er vanaf 2023 € 200 miljoen gereserveerd voor het verder verbeteren van de verkeersveiligheid op Rijks-N-wegen. Hiervoor is een aanpak in twee tranches uitgewerkt. In de eerste tranche worden op diverse Rijks-N-wegen maatregelen op relatief korte termijn uitgevoerd. In de tweede tranche is gekozen voor een grootschalige en integrale aanpak van een beperkt aantal trajecten, zodat op die trajecten de veiligheidswinst zo optimaal mogelijk is. Het zwaartepunt en uitgangspunt van de aanpak is het realiseren van een fysieke rijbaanscheiding (rijrichtingscheiding), waarbij samen met regionale wegbeheerders ook wordt verkend welke mogelijke meekoppelkansen er zijn.

Voor de tweede tranche is €115 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanpak van de verkeersveiligheid op de N36, het gehele traject tussen Almelo en Ommen, en €19 miljoen voor de N50 op het traject tussen Kampen en Ramspol (hierna N50-KR). De keuze en budgetten zijn tot stand gekomen mede op basis van eerder onderzoek van Arcadis naar de prioritering, de kostenraming en de kosteneffectiviteit van fysieke rijbaanscheiding op  enkelbaans Rijks-N-wegen. De N36 kent op delen een bovengemiddelde afwijking van de ontwerprichtlijnen en de fysieke rijbaanscheiding is op grote delen van het traject kosteneffectief. Ook is met een aangenomen motie van het lid Koerhuis prioriteit gevraagd voor de aanpak van de N36. Voor de N50-KR geldt dat dit trajectdeel een bovengemiddeld risicocijfer kent en dat rijbaanscheiding een positieve kosten-batenverhouding heeft.

Rijkswaterstaat Oost-Nederland is gevraagd te komen tot een projectvoorstel, waarin uitgewerkt is welke maatregelen op de N36 en N50-KR uitvoerbaar zijn en bijdragen aan een verbetering van de verkeersveiligheid.

Datum rapport
15 juni 2023
Uitgever
Rijkswaterstaat (RWS)