Duurzaam retentiebekken LKW-noord : hydraulische analyses en ontwerp inlaatdrempel

Het retentiegebied Lateraalkanaal West (LKW) langs de Maas is opgedeeld in 2 deelgebieden (zuid en noord) die onafhankelijk van elkaar kunnen instromen. LKW-noord is in 2006 ingericht voor een hoogwater met een relatief hoge kans van voorkomen (1/50 per jaar), om zo een bijdrage te leveren aan de veiligheid van gebieden achter keringen in het Maasdal die op dat moment nog niet verhoogd en versterkt waren. De ontwerphoogte van de inlaatdrempel kwam daarbij uit op 20,00 m+NAP. Inmiddels zijn veel keringen verhoogd en versterkt en zijn ook de uitgangspunten van de bescherming tegen hoogwater gewijzigd. Dit rapport geeft een advies voor de hoogte van de inlaatdrempel van LKW-noord (20,60 m+NAP) voor de situatie omstreeks 2025, een redeneerlijn voor toekomstige aanpassingen van de drempelhoogte, en een principeontwerp voor het flexibel kunnen aanpassen van de drempelhoogte.

Datum rapport
1 november 2022
Auteurs
Briele, C., Lente, J.W. van, Pol, J., Verduijn, M.
Uitgever
HKV lijn in water
Annotatie
In opdracht van Rijkswaterstaat Water Verkeer en Leefomgeving (RWS, WVL)
Documentnummer
PR4769.10