Inland ships: CFD calculations 2022: Squat in complex situations with ReFRESCO

In 2020 Rijkswaterstaat (RWS) and the Maritime Research Institute Netherlands (MARIN) agreed to continue the joint research project on shallow-water effects that was initiated in 2019. This study, made critical by the low water levels in Dutch rivers, especially in 2018, aims at developing simulation models to investigate the effect of extreme shallow water conditions. The two main themes are squat and manoeuvring.

In 2020 zijn Rijkswaterstaat (RWS) en het Maritime Research Institute Netherlands (MARIN) overeengekomen het in 2019 gestarte gezamenlijke onderzoeksproject naar ondiepwatereffecten voort te zetten. Deze studie, mede urgent geworden door de lage waterstanden in de Nederlandse rivieren.

In deze studie zijn verschillende vaarwegsituaties bekeken. De Waal bij Dodewaard met een brede vlakke bodem met taluds en het Amsterdam Rijnkanaal waar de vaarweg zowel smaller als dieper is. De laatste is een situatie waarbij de ware grootte metingen van de Shalimar (rapport 30957-16) vergeleken kunnen worden met de berekeningen. Bij het varen over een hellende bodem wordt de harde laag op de bodem van de Waal bij Nijmegen (helling 3/300) en de bodemkrib bij st. Andries (helling 5/100) bekeken. De geometrie van de vaarweg is gemodelleerd als een schematische weergave.

Datum rapport
1 december 2022
Auteurs
Oud, G.
Uitgever
MARIN
Annotatie
Contract no. 31159000 : Vaargedrag binnenschepen op rivieren, beperkt vaarwater
Report no.: 30957-19-RD
Commissioned by Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving (RWS, WVL)