Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute : eindrapport
Geconstateerd wordt dat ook bij hoge geluidsschermen (hoger dan 2 meter) het externe veiligheidsniveau van de Betuweroute voldoet aan het toetsingskader. De kans op een zeer ernstig ongeval is bij hoge geluidsschermen circa 5 maal groter dan elders langs de Betuweroute en bedraagt bij het langste hoge geluidsscherm (bijna 3 km) ééns in de driehonderdduizend jaar. Door de aanwezigheid van het ERTMS-beveiligingssysteem is bij de hoge geluidsschermen langs de Betuweroute de kans op een ernstig ongeval met gevaarlijke stoffen nog steeds 2 keer lager dan op het overige spoor in Nederland.
- Datum rapport
- 24 september 2007
- Auteurs
- Arentsen, D., Duyvis, M.G., Molag, M., Schreurs, H.
- Auteur
- M.G. Duyvis; M. Molag; H. Schreurs; D. Arentsen; Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra (NIFV); Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO)
- Uitgever
- NIVF.
- Annotatie
-
In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W), Rijkswaterstaat (RWS) en Stuurgroep Publieke Veiligheid Betuweroute
- Documentnummer
- 359196