Auto's en prijsbeleid : een Europese vergelijking : eindrapportage, fase 1

Het verkeers- en vervoerbeleid wordt in toenemende mate afgestemd met of gebaseerd op regelgeving uit de Europese Unie. Zo kan Nederland o.a. steeds minder een zelfstandig prijsbeleid ten aanzien van het autoverkeer voeren. In dit rapport wordt een integrale vergelijking gemaakt van ontwikkelingen, prijsmaatregelen en achterliggende motieven in het prijsbeleid van verschillende Europese landen en regio's: Duitsland, Nordrhein-Westfalen, Baden-Würtemberg, Vlaanderen, Frankrijk, Groot-Brittannië, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Polen en Tsjechië. Het rapport geeft een samenvatting van de ontwikkeling van het autobezit, het aantal reizigerskilometers, de hoeveelheid vervoerde vracht en de ontwikkeling van het aantal vrachtvoertuigen in de verschillende landen samen. Er wordt niet bekeken of het prijsbeleid daadwerkelijk effect gesorteerd heeft.

Datum rapport
1 september 1998
Auteurs
Exel, N.J.A. van, Piers, R., Rienstra, S.A.
Auteur
Nederlands Economisch Instituut (NEI), Divisie Transport; N.J.A. van Exel; S.A. Rienstra; R. Piers
Uitgever
NEI.
Annotatie
69 p.
ill.
Met lit. opg.
Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)
Projectbegeleiding E. Hemmen
Documentnummer
185326