Analyse Hydraulische Belastingen Veluwe Randmeer : aandachtspunten voor het vervolg in BOI
In de rond 2006 opgestelde documentatie van de Hydraulische Belastingen voor het Veluwerandmeer (bij de situatie mét scheepvaartopeningen bij Harderwijk) viel op dat een windreductiefactor van 15% wèl werd gehanteerd bij de kalibratie van het WAQUA waterbewegingsmodel, maar niet werd genoemd bij de beschrijving van de Veluwerandmeer-productiesommen voor PROMOVERA en uiteindelijk HYDRA-NL. Hierdoor ontstond het vermoeden dat waterstanden en opwaaiing tussen Harderwijk en Roggebot wel eens met orde 30% overschat zouden kunnen zijn. Om dit vermoeden te verifiëren zijn de zwaarste stormen sinds de opening van het Naviduct-Harderwijk de waterstanden opgevraagd, en vergeleken met de door HKV (2006) gerapporteerde informatie over de PROMOVERA-frequentielijnen. De resultaten wijzen op forse PROMOVERA-overschattingen te opzichte van de metingen. PROMOVERA lijkt anderhalf tot drie keer teveel opwaaiing te geven ten opzichte van recente stormmetingen. Waarschijnlijk impliceert dit dat de waterstanden-bij-de-norm bij Roggebot orde één meter (100 cm) te hoog zijn, en bij Elburg orde driekwart meter. Zelfs bij doorsneestormen met herhalingstijden van orde 3-10 jaar komt PROMOVERA 40-80 cm te hoog uit. Wanneer de oorzaak inderdaad in een “vergeten” windreductie factor zit, dan is de verwachting dat ook de golfbelastingen orde 15-20% te hoog zijn, lokaal mogelijk nog meer. Dit document is primair bedoeld om aandachts- en verbeterpunten voor de Hydraulische Belastingen van het Veluwerandmeer te benoemen, zodat deze een plaats kunnen krijgen in de programmering van BOI2023; bij andere toepassingen is gezien de beperkte opzet van de huidige analyse enige voorzichtigheid geboden. De belangrijkste aandachts- en verbeterpunten zijn:
• De kennelijk “vergeten” windreductie tov Lelystad en Schiphol
• Betere documentatie en meer oog voor consistentie; extreme voorzichtigheid bij het recyclen van oude rekenresultaten
• De noodzaak tijdsafhankelijkheid en bottleneckeffecten beter te bemeten en zowel in de WAQUA-/D-HYDRO-modelkalibratie als in de Hydraulische Belastingen mee te nemen.
Recente informatie over dit onderwerp kan verkregen worden via de IPLO website.