Stille en duurzame voegovergangen: noodzaak!
Voegovergangen in kunstwerken vormen de overgangsconstructies in rijbanen tussen kunstwerken en landhoofden en kunstwerkdelen onderling. Deze onderdelen zijn kwetsbaar en vergen frequent onderhoud. Daarmee vormen zij een grote kostenpost in het programma B&O-kunstwerken (ca. ? 20 mln./jr). Op basis van inspecties is vastgesteld dat voortijdig functieverlies van enkelvoudige voegovergangen in toenemende mate leidt tot schade aan de voegovergangen en aangrenzende constructies. Deze schade uit zich onder andere in het losrijden van materiaal dat kan leiden tot ongevallen. De consequentie is dat de voegovergangen eerder dan gepland hersteld/onderhouden moeten worden. Om bovenstaande problematiek aan te pakken is door de Bouwdienst het project verbetervoorstellen enkelvoudige voegovergangen gestart. Het concrete doel is te komen tot: significante kostenbesparingen op het beheer en onderhoud van enkelvoudige voegovergangen door het verlengen van de onderhoudsintervallen en het beperken van het aantal schades; verbetering van de doorstroming door minimaliseren van verkeershinder als gevolg van onderhoud en vervanging. Daarnaast is er door de toename van geluidsreducerende maatregelen in de vorm van geluidsschermen en/of (tweelaags) ZOAB ook behoefte aan stille duurzame voegovergangen. Op wegvakken, waar geluidsreducerende maatregelen zijn toegepast, vallen de geluidspieken bij voegovergangen extra op. Hier is geen regelgeving voor, maar het is wel belastend voor de omwonenden. De levensduur van de huidige bitumineuze voegovergangen, die geluidsarm zijn, is veel korter dan die van de aanliggende wegverhardingen. Onderhoud en vervangen van deze voegovergangen levert veel verkeershinder op en zorgt voor hoge kosten.