Training wegverkeersleiders: fase 1: streefbeeld

Om de toenemende mobiliteitsproblemen het hoofd te kunnen bieden moet het wegennet optimaal worden benut. Daarvoor zijn verschillende technologieën bedacht die gedeeltelijk al zijn geïmplementeerd, zoals verkeerssignalering, informatiepanelen, toeritdosering, spitsstroken en wisselstroken. Om de veiligheid en doorstroming van het verkeer te kunnen bevorderen, en de effecten van verstoring zo goed mogelijk te kunnen beheersen zijn of worden verkeerscentrales uitgerust met verkeersmanagement systemen. Deze systemen kunnen een bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid aan de verkeersveiligheid en een betere beheersing van de mobiliteit als het personeel van de verkeerscentrale over de competenties beschikt om de technologieën en maatregelen op een juiste manier, en met een juiste timing, toe te passen. TNO ontwikkelt een realistisch en haalbaar plan voor de ontwikkeling, implementatie en beheer van opleiding en trainingsfaciliteiten voor medewerkers van verkeerscentrales. In dit rapport komen de werkzaamheden van de eerste fase aan de orde met als doel het streefbeeld voor training van pro-actief verkeersmanagement te beschrijven en de competenties te identificeren die daarvoor vereist zijn, om globale specificaties te formuleren van de opleidingen en trainingen die nodig zijn om die competenties te verwerven, en aan te geven welk type leermiddelen daarvoor moeten worden ingezet.

Datum rapport
1 januari 2003
Auteurs
Bosch, K. van den, Essens, P., Rijk, R. van
Auteur
TNO Technische Menskunde (TNO TM); K. van den Bosch, R. van Rijk, P. Essens
Uitgever
[Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)].
Annotatie
50 p.
ill.
Kenmerk: AVV/IVV2002.005
Met samenv. in het Eng. en Ned.
Met lit.opg.
In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)
Projectbegeleiding F. Middelham
Documentnummer
177275