Kansen voor een technologie-ondersteunde rij-opleiding

Om na te gaan hoe geavanceerde leermiddelen onderdelen van de bestaande rijopleiding zouden kunnen vervangen, en hoe zij gebruikt kunnen worden om vaardigheden te trainen die nu niet getraind kunnen worden, is het nodig de mogelijkheden en beperkingen van de huidige rijopleiding te inventariseren. Dat gebeurt in Hoofdstuk 3. In de hoofdstukken 4 en 5 wordt achtereenvolgens nagegaan wat de mogelijkheden zijn van Computer Ondersteunend Onderwijs (COO) en simulatoren voor training van rijvaardigheden, en wat de technische en onderwijskundige eisen zijn om die mogelijkheden te kunnen realiseren. Tenslotte wordt geconcludeerd dat er goede mogelijkheden zijn om de rijopleidingen te verbeteren door de inzet van geavanceerde leermiddelen, maar dat er voor succesvolle toepassing in de praktijk nog verschillende vragen moeten worden opgelost. Die vraagstukken worden in de vorm van discussiepunten in hoofdstuk 6 aan de orde gesteld.

Datum rapport
1 januari 2000
Auteurs
Bosch, K. van den, Korteling, H., Kranenburg, A.
Auteur
TNO, Technische Menskunde (TNO-TM); Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV); Karel van den Bosch, Hans Korteling, Ad Kranenburg
Uitgever
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV).
Annotatie
25 p.
ill.
Documentnummer
12611