Veiligheid Nederland in Kaart : overstromingsrisico dijkring 14 Zuid-Holland

In het studieproject Veiligheid van Nederland in Kaart (VNK) zijn de faalkansen op en de gevolgen van over-stromingen van de dijkringen in kaart gebracht. De overstromingskans van de dijken en duinen worden be-rekend met een probabilistisch model (PC-Ring 4.3). De beoordeling van kunstwerken is vastgelegd in de ?Beoordelingsmethode voor waterkerende kunstwerken? die voor het projectbureau VNK is ontwikkeld. Voor de beoordelingsaspecten kerende hoogte, niet-sluiten van afsluitmiddelen en constructief falen worden volgens deze methode de faalkansen berekend. Tenslotte wordt de totale kans op overstroming van de dijkring berekend door de kansbijdragen van de mechanismen per dijkvak en van de verschillende dijkvakken en kunstwerken te combineren. Inzicht in zwakke plekken in de dijkring en het omgaan met onzekerheden in kennis vormen belangrijke onderdelen van het project. Met de nieuwe methode wordt uitbreiding gegeven aan de veiligheidsbenadering die de Deltacommissie in de jaren zestig ontwikkelde. Dit rapport behandelt de overstromingskansen en gevolgen van dijkring 14: Zuid-Holland. De analyse van de overstromingskansen is gericht op primaire waterkeringen van categorie a, met een totale lengte van circa 96,3 km. Deze waterkering is onderverdeeld in 7 duinvakken in het beheerdersgebied van Rijnland, 9 duin-vakken en 31 dijkvakken (Nieuwe Waterweg) in het beheerdersgebied van Delfland en 13 dijkvakken (Nieuwe Waterweg) in het beheerdersgebied van Schieland. In de analyse van dijkring 14 is een selectie ge-maakt van 12 kunstwerken. Voor 9 van deze kunstwerken zijn de overstromingskans en de bijdrage aan de overstromingskans berekend. De analyses geven informatie over de bijdragen van de verschillende elemen-ten in de waterkering. Daarnaast wordt kort ingegaan op de rol van onzekerheden en op de kosten van maatregelen.

Datum rapport
1 december 2005
Auteurs
Berkhof, A., Mols, H., Pwa, S., Schouten, A.
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW); H. Mols en S. Pwa; eindred. A. Berkhof en A. Schouten; Witteveen + Bos
Uitgever
RWS, DWW.
Annotatie
49 p.
Bijl., ill.
[Publicatienr. DWW-2006-024]
Definitief rapport
Rapport in het kader van project Veiligheid Nederland in Kaart (VNK)
In opdracht: RWS, DWW
Documentnummer
344546