Inzet van langere en/of zwaardere vrachtauto's in het intermodaal vervoer in Nederland : effecten op de uitstoot van CO2 en NOx
Onderzoekt in welke mate en onder welke randvoorwaarden toelating van langere (25,25 m) en eventueel zwaardere (50, 60 of 70 ton GVW) vrachtauto's in het binnenlands vervoer kan bijdragen aan vermindering van de uitstoot van CO2 en NOx, rekening houdend met de milieu-effecten van eventuele veranderingen in het intermodale vervoer en van eventuele 'rebound'-effecten op het transportvolume. Daartoe is de uitstoot van kooldioxide en stikstofoxide van goederenvervoer per 'conventionele' vrachtauto, langere en eventueel zwaardere vrachtauto (LZV), trein en binnenschip vergeleken, en is een inschatting gemaakt van de toekomstige inzet van de LZV's in het wegvervoer en de effecten ervan op de markt voor (binnenlands) wegvervoer en intermodaal vervoer.
- Datum rapport
- 1 januari 2000
- Auteurs
- Dings, J.M.W., Klimbie, P.B.
- Auteur
- Centrum voor energiebesparing en schone technologie (CE); J.M.W. Dings, P.B. Klimbie
- Uitgever
- CE.
- Annotatie
-
74 p. fig., tab., bijl. In opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Goederenvervoer (DGG), Directie Vervoersectoren, sector Wegvervoer Met samenvatting Met lit.opg.
- Documentnummer
- 144807