Effecten van een flexibele rijbaanindeling op begrijpelijkheid, werklast en rijgedrag

Een mogelijkheid om file-vorming tijdens de spitsuren zoveel mogelijk tegen te gaan is om plaatselijk de capaciteit van het wegennet te vergroten door de rijbaan flexibel in te richten met behulp van dynamische markering. Het aantal rijstroken kan worden vergroot door gebruik te maken van versmalde rijstroken, een versmalde redresseerstrook en een beperkt versmalde vluchtstrook. Er wordt verslag gedaan van onderzoek naar de begrijpelijkheid van een dergelijk systeem, de werklast en het hierbij vertoonde rijgedrag.

Datum rapport
1 januari 2000
Auteurs
Brouwer, R.F.T., Hoekstra, W., Martens, M.H.
Auteur
M.H. Martens, R.F.T. Brouwer, W. Hoekstra; TNO Technische Menskunde
Uitgever
TNO.
Annotatie
87 p.
ill.
Rapport TM-00-C025. - Met lit. opg. - In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV). - Projectbegeleiding D.E. Helleman
Documentnummer
54872